Святые и чудотворцы. Пафнутий Боровский. Православная молитва - православная книга

Житие преподобного Пафнутия Боровского

Пре-по-доб-ный Па-ф-ну-тий Бо-ров-ский ро-дил-ся в 1394 го-ду в се-ле Ку-ди-но-ве, неда-ле-ко от Бо-ров-ска, и при Кре-ще-нии был на-зван Пар-фе-ни-ем. Его отец Иоанн был сы-ном кре-стив-ше-го-ся та-та-ри-на-бас-ка-ка Мар-ти-на, мать Пар-фе-ния но-си-ла имя Фо-ти-ния. 20-ти лет Пар-фе-ний оста-вил ро-ди-тель-ский дом и в 1414 го-ду при-нял по-стриг с име-нем Па-ф-ну-тий в По-кров-ском мо-на-сты-ре на Вы-со-ком от на-сто-я-те-ля Мар-кел-ла. Мно-го лет под-ви-зал-ся инок Па-ф-ну-тий в оби-те-ли. Ко-гда скон-чал-ся на-сто-я-тель мо-на-сты-ря, бра-тия из-бра-ла его игу-ме-ном. Свя-ти-тель Фо-тий, мит-ро-по-лит Ки-ев-ский, ру-ко-по-ло-жил пре-по-доб-но-го в свя-щен-ный сан (око-ло 1426 г.). Трид-цать лет про-вел пре-по-доб-ный в По-кров-ской оби-те-ли, где был и на-сто-я-те-лем, и стар-цем-ду-хов-ни-ком. На 51-м го-ду жиз-ни он тя-же-ло за-бо-лел, оста-вил игу-мен-ство и при-нял ве-ли-кую схи-му. По-сле вы-здо-ров-ле-ния в день свя-то-го ве-ли-ко-му-че-ни-ка Ге-ор-гия По-бе-до-нос-ца, 23 ап-ре-ля 1444 го-да, ушел из мо-на-сты-ря и по-се-лил-ся с од-ним ино-ком на ле-вом бе-ре-гу ре-ки Протвы при впа-де-нии в нее ре-ки Ис-терь-мы. Вско-ре на но-вое ме-сто к нему ста-ла со-би-рать-ся бра-тия. Чис-ло ино-ков быст-ро воз-рас-та-ло. Был по-стро-ен но-вый ка-мен-ный храм вме-сто преж-не-го де-ре-вян-но-го в честь Рож-де-ства Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы. В рос-пи-си хра-ма при-ни-мал уча-стие луч-ший ико-но-пи-сец то-го вре-ме-ни Ди-о-ни-сий и его по-мощ-ни-ки. Пре-по-доб-ный Па-ф-ну-тий по-да-вал при-мер бра-тии, ве-дя стро-гую жизнь: кел-лия его бы-ла бед-нее всех, из пи-щи брал худ-шее. В по-не-дель-ник и пят-ни-цу не вку-шал со-всем, а в сре-ду дер-жал-ся су-хо-яде-ния. Из об-щих ра-бот пре-по-доб-ный из-би-рал са-мые тя-же-лые: ру-бил и но-сил дро-ва, ко-пал и по-ли-вал ого-род, в то же вре-мя пер-вым при-хо-дил на цер-ков-ную служ-бу.

Пре-по-доб-ный Па-ф-ну-тий поль-зо-вал-ся глу-бо-кой лю-бо-вью и по-чи-та-ни-ем не толь-ко бра-тии сво-е-го мо-на-сты-ря, но и дру-гих оби-те-лей. Про-мыс-лом Бо-жи-им в оби-тель к пре-по-доб-но-му был на-прав-лен два-дца-ти-лет-ний юно-ша Иоанн Са-нин. Ис-пы-тав при-шед-ше-го, пре-по-доб-ный по-стриг его в ино-че-ство с име-нем Иосиф. Впо-след-ствии пре-по-доб-ный , твер-до хра-нив-ший чи-сто-ту пра-во-слав-ной ве-ры, воз-гла-вил борь-бу про-тив ере-си жи-дов-ству-ю-щих, осуж-ден-ной на Со-бо-ре 1504 го-да. На этот по-двиг мо-ло-до-го ино-ка бла-го-сло-вил пре-по-доб-ный Па-ф-ну-тий.

За неде-лю до смер-ти пре-по-доб-ный пред-ска-зал свою кон-чи-ну. Ис-пол-нив по-след-нюю мо-лит-ву и бла-го-сло-вив бра-тию, он ото-шел к Бо-гу 1 мая 1477 го-да. Пре-по-доб-ный Па-ф-ну-тий был по-сле-до-ва-те-лем пре-по-доб-но-го Сер-гия, игу-ме-на Ра-до-неж-ско-го.

См. так-же: " " в из-ло-же-нии свт. Ди-мит-рия Ро-стов-ско-го.

Молитвы

Тропарь преподобному Пафнутию Боровскому

Жития́ све́тлостию просвети́в твое́ оте́чество,/ в моли́твах и посте́х дарова́ний Боже́ственнаго Ду́ха испо́лнился еси́,/ и, во вре́менней сей жи́зни до́бре подвиза́вся,/ ми́лость благоутро́бия все́м скорбя́щим отве́рзл еси́,/ и ни́щим был еси́ засту́пник./ Тем мо́лим тя, о́тче Пафну́тие,// моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Перевод: Просветив твое отечество светлостью жизни, в молитвах и постах ты наполнился дарами , и, во временной жизни прекрасно , ты открыл всем скорбящим щедроты милости и был защитником нищих. Потому молим тебя, отче Пафнутий, моли Христа Бога, да спасет души наши.

Кондак преподобному Пафнутию Боровскому

Бо́жиим светоли́тием просвеще́н, о́тче,/ по́стническое стяжа́л еси́ жи́тельство, преподо́бне,/ и́ноком предо́брый наста́вниче и по́стником благо́е украше́ние./ Сего́ ра́ди Госпо́дь, труды́, твоя́ ви́дев,/ чуде́с да́ром обогати́ тя,/ источа́еши бо исцеле́ния./ Мы же, ра́дующеся, вопие́м ти́:// ра́дуйся, о́тче Пафну́тие.

Перевод: Ярким светом Божиим был просвещен, отче, постнической достиг ты жизни, монахам отличный наставник и постников хорошее украшение. Потому Господь, видя твои труды, обогатил тебя даром чудотворения, ибо ты подаешь исцеления. Мы же, радуясь, взываем к тебе: «Радуйся, отче Пафнутий».

Молитва преподобному Пафнутию Боровскому

О, свяще́нная главо́, земны́й А́нгеле, Небе́сный челове́че, вели́кий чудотво́рче, преподо́бне о́тче наш Пафну́тие! К тебе́ с ве́рою и любо́вию усе́рдно прибега́ем и умиле́нно про́сим: яви́ нам смире́нным и гре́шным свято́е и многомо́щное твое́ заступле́ние. Не дерза́ем, грех ра́ди на́ших, с свобо́дою чад Бо́жиих, проси́ти Го́спода и Влады́ку на́шего о поми́ловании и проще́нии. Но тебе́, моли́твенника к Нему́ благоприя́тна, предлага́ем и мо́лим, испроси́ нам у бла́гости Его́ да́ры благопотре́бныя и спаси́тельныя душа́м на́шим: ве́ру пра́ву, благоче́стие кре́пкое, покая́ние и́стинное, проще́ние грехо́в, житие́ соверше́нное, исправле́ние реши́тельное, да обрати́вшеся от злых дел к Богоугожде́нию, про́чее непрогневля́ем Го́спода наруше́нием святы́х Его́ за́поведей. Умоли́, свя́тче Бо́жий, Всевы́шняго Творца́ дарова́ти мир и благоче́стие стране́ на́шей правосла́вной. Сохрани́, уго́дниче Христо́в, святу́ю оби́тель твою́, созда́нную тобо́ю, и вся живу́щия и подвиза́ющияся в ней от вся́каго зла ненаве́тны. При́зри ми́лостивно на лю́ди, к тебе́ прибега́ющия, и вся проше́ния их во благо́е испо́лни. Всем же нам здра́вие душе́вное и теле́сное, земли́ плодоно́сие, ти́хое и благоуго́дное житие́, благу́ю, христиа́нскую кончи́ну и до́брый отве́т на Стра́шном Суде́ у Всеми́лостиваго Бо́га исхода́тайствуй, я́ко вои́стину име́яй ве́лие к Нему́ дерзнове́ние. Ей, о́тче, ве́мы, я́ко мно́го мо́жет моли́тва твоя́ пред лице́м Вседержи́теля Го́спода и ничто́же невозмо́жно есть хода́тайству твоему́, а́ще то́кмо восхо́щеши: сего́ ра́ди кре́пко на тя упова́ем и на твои́ святы́я моли́твы вельми́ наде́емся, я́ко ты приведе́ши нас предста́тельством твои́м в ти́хое приста́нище спасе́ния и насле́дники яви́ши ны све́тлаго Ца́рствия Христо́ва. Не посрами́ же упова́ния на́шего, чудотво́рче святы́й. И сподо́би нас вку́пе с тобо́ю блаже́нства ра́йскаго наслажда́тися, да сла́вим, хва́лим и велича́ем вели́кую ми́лость к нам Человеколю́бца Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха и твое́ благо́е, оте́ческое заступле́ние во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист преподобному Пафнутию Боровскому

Кондак 1

Избранный чудотворче, великий угодниче Христов, врачу благодатный, бесов прогонителю, всем любовию притекающим источаяй милости миро, восхваляем тя любовию, отче Пафнутие, ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, да зовем ти: Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Икос 1

Ангелов Творец, провидя тя ангелом подражателя во плоти имуща быти, от юна возраста облече тя во ангельский чин. Ты же отшед от мира и облекся во иноческое одеяние, крест на рамо взем, вседушно потекл еси во след Распеншегося нас ради Господа: скорбь и труд возлюбив, прилепился еси Христу любовию и молитвами. Мы же, благодаряще о сем Бога, похвальная восписуем ти: Радуйся, послушателю Господа зовуща: возьмите иго мое на себе; Радуйся подвижниче, подвигом добрым подвизавыйся; Радуйся, избравый путь тесный, ведущий в живот; Радуйся, смирением высоких достигший. Радуйся, кротостью в землю кротких вселивыйся; Радуйся, вечное радование на небеси обретший. Радуйся, заступниче наш, и нас поминаяй пред Богом радующихся о тебе; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 2

Видяще ближнии и дальнии дивное о Бозе житие твое, дарование исцелений и сбытие проречений твоих, вельми удивляхуся и славяще Бога вопияху: Аллилуиа.

Икос 2

Разум твой в Божественная вперив и Божиим светом озарився, дары благодатныя являл еси в себе, яко угль горящий огнем Божественным в тебе, сущая возгревая к любви Божией, такожде и сущих с тобою просвещая. Молися убо о нас, покровителю наш, да ревнуя житию твоему спасем души наша и тебе благоприятно поем: Радуйся, разумением воли Божией и тайн Его озаривыйся; Радуйся, сотворивый вся повеленная Христом; Радуйся, в послушаниях монастырских, яко раб неключимый послуживый; Радуйся, образе Евангельского самоотвержения; Радуйся, яко храм Божий сердце твое бысть; Радуйся, яко обитель твою яко рай возделану имел еси; Радуйся, яко велий во Царствии Божием, яко сотворивый и научивый нареклся еси; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 3

Силою свыше облекий апостолы Господь, облече тя, отче, в ризу спасения, украси тя красотою добродетелей и чудес даром, мы же благодаряще Бога Дивнаго во святых Своих, вопием: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще обитель тебе, отче, почивающа зде святыми мощами, радостию исполняется и веселящися умильно тебе вопиет: Радуйся, избранный сосуде Святаго Духа; Радуйся, по Бозе и Богородице радосте наша и покрове; Радуйся, тихое пристанище наше от молвы греховныя; Радуйся, апостольских учений исполнителю; Радуйся, святых отец подражателю; Радуйся, яко ангел, безстрастием просиявый; Радуйся, облаче, от зноя страстей укрываяй; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 4

Буря недоумения смущает мя, како воспою тя, святе, зане буря страстей и волны грехов потопляют мя; услыши убо вопль и слезы потопляемаго и бедствующему помози, спасай мя, прибежище мое, да воспою благодарно Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще боровские людие, яко тобою грешнии спасаются, недужнии исцеляются, бесы прогоняются, гладнии питаются и скорбящии утешени бывают, потекоша к тебе и ближнии и дальнии, яко к реце, веселящей град Божий и люди. Паче же во время глада устремляхуся вси к тебе с верою в милосердие твое. Ты же и питал еси приходящия ежедневно яко тысящи и множае, дондеже глад преста. И тако прославися тобою Отец Небесный; мы же воспоминающе о сем восхваляем тя усердно сице: Радуйся, милосердый отче наш; Радуйся, благодатный врачу душ и телес наших, Радуйся, отчаянных в милосердии Божием утвердителю; Радуйся, смущенных умиротворение; Радуйся, колеблемых утверждение и падших возстановление; Радуйся, кормчий духовный ко спасению; Радуйся, гладных питателю, нагих же одеяние и пристанище нищих; Радуйся, страждущим утешение; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 5

Боготечную звезду уведевше тя, преподобне Пафнутие, ученицы твои: Иосиф Волоколамский, Иннокентий, Илия сродник твой и инии, яко мудрии волсви, ищуще Царя и Спаса миру и тобою испытующе путь, яко светильник держаще тя, достигоша того и радуются ныне с тобою, вопиюще: Аллилуиа.

Икос 5

От многих людей враг творяше пакости тебе и обители твоей, ты же, ученик сый Христов, любил еси враги твоя, добро творя ненавидящим и моляся о них, темже и побеждал еси благими злая. Сего ради Церковь Святая восхваляет тя: Радуйся, боровская свеще, присногорящая пред Богом; Радуйся, благодатная луче сияющая от солнца Христа Бога; Радуйся, непоколебимый терпения столпе; Радуйся, образе кротости и незлобия; Радуйся, молитвенниче за враги твоя; Радуйся, яко уста еси Божия, изводящая от недостойнаго достойное; Радуйся, миротворче, томужде боголепно и нас научаяй. Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 6

Проповедник веры и упования на Бога дивный явился еси, преподобне Пафнутие егда бо скорбяху братия, яко не имеяху рыб ко дню Светлаго Воскресения Христова, глаголал еси о уповании на Бога; в навечерии же Светлаго дне явишася на малом потоце рыбы мнози. Тако упование на Господа не посрами тя, и прославивше Бога, вси вопияху: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, преподобне, свет ангельския чистоты: во плоти яко безплотен, преподобне, ревнителю целомудрия. Сего ради восхваляем тя: Радуйся, похвале Творца всяческих и Приснодевы; Радуйся, подражавши Иосифу целомудрием; Радуйся, Моисею Угрину собрате; Радуйся, Крестителю Господню поревновавый; Радуйся, соблазны и искушения далече отринувый; Радуйся, юным покрове и старцем светлосте; Радуйся, недремлющий блюстителю монахов и постников украшение; Радуйся, яко светило небесное земным бывый; Радуйся, сожителю ангелом; Радуйся, боровская похвало и заступниче наш пред Богом; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 7

Хотяй отгнати от святыя Церкве всякое богомерзкое злосмрадие, явился еси яко благовонное миро житием твоим и словом истины, апостольских же и соборных учений, отче, исполненный сосуд был еси, изгоня из обители глаголющих противная. Тем же святая Церковь ублажает тя и мы спасеннии вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя Ноя спасенного ковчега обители твоей показа Бог хотящим спастися: наказуя потопом гнева своего преслушающих тя и паки милуя кающихся, мы же благоговейно молим тя: покрый немощи наша, отче, милосердием твоим и смиренною любовию, и сподоби пети: Радуйся ревностный учениче Христов; Радуйся, притрепетный служителю Страшных Таин; Радуйся, блюстителю Православия; Радуйся, хранителю чудный обетов монашеских; Радуйся, милостивый заступниче кающимся; Радуйся, помогаяй и нам соблюдати обеты наши Богу; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 8

Странен и дивен был еси на земли, истый же подражатель небесным житием, словом и молчанием, яко умилитися видящим тя. Приидоша бо от князя слузи буйнии, во злобе хотяще сожещи обитель твою, егда же узреша тя, аки ангела тиха и светла, внезапу применишася на кротость и мнози тако уклонишася от зла и сотвориша благо от слышания и видения твоего, мы же прославляюще о сем Бога, умильно вопием ти: Аллилуиа.

Икос 8

Возведи окрест очи твои, отче, и виждь: се бо многая чада твоя, с разных стран приидоша к тебе дары носяще, паче же с верою и любовию к заступнику и утешителю своему в скорбех и нуждах и припадающе молят тя: простри руку помощи требующим, услыши нас из глубины души взывающих: Радуйся, ходатаю наш у Бога временных и вечных благ; Радуйся, сияние нам Божией милости; Радуйся, дерзновение наше к Богу; Радуйся, яко милостива его обретаем к нам; Радуйся, яко тобою от гнева Божия избавляемся; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 9

Всякое естество человеческое удивися ангельскому житию твоему на земли: попрал бо еси бесов, яко прах под ногама, низложив их шатания, разогнав соблазнов тьму и вся стрелы лукаваго на главу его обратив: сораспялся еси Христу и научил еси многих со страхом пети Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многовещаннии не возмогут по долгу восхвалити тя, преподобне, точию ангели достойно восхваляют ангельскими пении, от нас же, яко из уст младенец приими хвалу сию: Радуйся, похвало ангелов, монахов же и всея Святыя Церкве; Радуйся, вшедый в радость Господа Бога Твоего; Радуйся, Патриархом в угождении Богу поревновавый; Радуйся, пророков дара сподобленный; Радуйся, апостольская уста; Радуйся, мучеником соучастниче в распятии плоти и в язвах Господних на теле твоем носимых; Радуйся, миру умерый, Христу же Единому поживый; Радуйся, не забываяй и нас заблуждших, призывающих тя; Радуйся, отче, низпосылаяй нам с небесе милость твою; Радуйся, далече провозгласивый: разумейте языцы, яко с нами Бог; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 10

Спастися хотящии притекаху к тебе, доброму пастырю, указателю путей Господних, сильному о Господе. Ты же яко имеяй дарование прозрения, всех любезно приимал еси, точию, иныя паки отсылая, обаче николиже глаголя о них злая, аще и ведый, мы же благодаряще Бога, дивнаго во святых своих, вопием: Аллилуиа.

Икос 10

Стену тя нерушиму имея и молитвенника тепла, из глубины души тебе, покровителю, глаголем: Радуйся, промышления Божия о людех исполнителю; Радуйся, сокровище сокровенное обретый и участники себе многи сотворивый; Радуйся, Царствия Божия наследниче и иным молитвами твоими двери отверзаяй; Радуйся, всю жизнь со Христом соображавый и в ничесомже от Него отставый; Радуйся, делателю в винограде Христовом; Радуйся, немощных сило о Господе; Радуйся, искушаемых скорый о Господе покров и заступление; Радуйся, унывающим ободрение и скорбящим радосте. Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 11

Пение ангельское слышашеся во святем преставлении, отче, святыя и богоугодныя души твоея, в небесная селения преславно восходящия, горния бо силы радующеся сретаху тя, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Божием светолитием просвещен быв, отче, яко молния грозная блистал еси, гоня и поражая демоны, якоже и от жены некия отгнал еси их: беси бо являющеся, устрашаху ю, чесо ради смущашеся умом и боляше; овогда видяше являющася старца: низка и согбенна, браду имуща седу и велику, худыми ризами одеянна, со властию отгоняюща демоны, и бываше здрава. Слыша и глас: Пафнутий, иже в Боровске, отгонит от тебе бесы. Нетерпит бо спадый денница и тайные клевреты его не точию присутствия, но и молитв смирения твоего. Мы же, ведуще сия, молим тя: сохраняй и нас от злоб их, да ходим во свете заповедей Божиих, вопиющия ти усердно: Радуйся, идеже осеняет благодать твоя, отче, оттуду прогонится диаволя сила; Радуйся, освобождаяй прибегающих под кров твой от злых духов; Радуйся, неусыпный страже обители твоея; Радуйся, душ и телес наших благий хранителю; Радуйся, вторый наш общий ангеле; Радуйся, в час смертный заступаяй любящих тя пред Богом; Радуйся, изымаяй от мытарств души их; Радуйся, недаяй впасти в руце бесом; Радуйся, воздвизаяй верных к покаянию и с Богом соединяяй; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 12

Благодать велию приял еси от Бога, отче, яко меру потрясну и преливающуся, по множеству любви твоея к Богу и ближним, иже и яви тя реку, изливающу струи многи, благодати требующим, источаеши исцеления: мы же, радующеся, вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще светлое о Бозе житие твое, хвалим добродетели твоя, яко Святаго Духа дарования, ублажаем святое успение твое, почитаем священную память твою, зовуще любовию: Радуйся, в мире яко премирен бывый и мир верою победивый; Радуйся, плоть твою Христу покоривый; Радуйся, незлобия и кротости правило; Радуйся, безстрастия светлый доме и смирения глубино; Радуйся, Христово благоухание; Радуйся, заступниче наш на небеси и на земли; Радуйся, душ и телес наших благий хранителю; Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 13

О пресвятый и предивный отче Пафнутие, утешителю скорбящих, приими сие наше малое моление, избави ж нас от всяких бед и вечныя изми муки, богоприятным твоим пред Богом ходатайством, да с тобою во веки воспеваем: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва преподобному Пафнутию Боровскому чудотворцу

О священная главо, земный ангеле, небесный человече, великий чудотворче, преподобне отче наш Пафнутие! К тебе с верою и любовию усердно прибегаем и умиленно просим: яви нам смиренным и грешным святое и многомощное твое заступление. Не дерзаем, грех ради наших, с свободою чад Божиих, просити Господа и Владыку нашего о помиловании и прощении. Но тебе, молитвенника к нему благоприятна, предлагаем и молим, испроси нам у благости его дары благопотребныя и спасительныя душам нашим: веру праву, благочестие крепкое, покаяние истинное, прощение грехов, житие совершенное, исправление решительное, да обратившеся от злых дел к Богоугождению, прочее непрогневляем Господа нарушением святых его заповедей. Умоли, святче Божий, Всевышняго Творца даровати мир и благочестие стране нашей православной. Сохрани, угодниче Христов, святую обитель твою, созданную тобою, и вся живущия и подвизающияся в ней от всякаго зла ненаветны. Призри милостивно на люди, к тебе прибегающия, и вся прошения их во благое исполни. Всем же нам здравие душевное и телесное, земли плодоносие, тихое и благоугодное житие, благую, христианскую кончину и добрый ответ на Страшном Суде у Всемилостиваго Бога исходатайствуй, яко воистину имеяй велие к нему дерзновение. Ей, отче, вемы, яко много может молитва твоя пред лицем Вседержителя Господа и ничтоже невозможно есть ходатайству твоему, аще токмо восхощеши: сего ради крепко на тя уповаем и на твои святыя молитвы вельми надеемся, яко ты приведеши нас предстательством твоим в тихое пристанище спасения и наследники явиши ны светлаго Царствия Христова. Не посрами же упования нашего, чудотворче святый. И сподоби нас вкупе с тобою блаженства райскаго наслаждатися, да славим, хвалим и величаем великую милость к нам Человеколюбца Бога, Отца и Сына и Святаго Духа и твое благое, отеческое заступление во веки веков. Аминь.

В этой статье Вы увидите историю Пафнутьево-Боровского монастыря глазами паломника, и узнаете, кем же был Пафнутий Боровский. Приятного чтения!

В гости к преподобному Пафнутию Боровскому

Поездка была организована православным информационным сайтом “Православие и Мир” 8-го марта 2005 г. и с благословения настоятеля храма Всемилостивого Спаса (г. Москва) . Паломниками были, в основном, прихожане храма . Но поехать мог любой желающий, послав заявку по электронной почте, что я и сделал.

Интересна судьба этого храма. Храм находится на территории бывшего Скорбященского монастыря. Теперь здесь расположен детский парк и Станкостроительный институт. Само же здание храма – это здание бывших келий монастыря и по внешнему виду это обычный небольшой двухэтажный дом.

Главной целью паломнической поездки было посещение Пафнутьево-Боровского монастыря, основанного преподобным Пафнутием Боровским. Пафнутьево-Боровский монастырь находится под г. Боровском, Калужской области. Расположен город на реке Протва (приток Оки), в 15 км от ж.д. станции Балабаново, в 106 км к северу от Калуги и в 80 км к юго-западу от Москвы.

Вначале мы заехали в сам город Боровск, чтобы посетить Благовещенский Кафедральный собор. В настоящее время наиболее чтимыми святынями в соборе являются: Казанская икона Божией Матери, резная икона святителя Николая, икона и посох преподобного Пафнутия Боровского. Особенно почитается резная в рост человека икона Николы Можайского. Происхождение ее относят к XIV в., ко времени Димитрия Донского. Так же в храме хранится икона-мощевик, которая содержит частицу Креста Господня, частицу камня Гроба Господня и мощи 18 святых, в том числе святителя Николая Чудотворца.

Город Боровск известен с 1356 года и изначально принадлежал черниговским наместникам. Позже – рязанским князьям. Упоминается как “Боровеск”, позже “Боровск”. Название города происходит от древнерусского слова “бор”, что означает “сосновый лес”. В 1382 город вошёл в состав Московского великого княжества. Сейчас город Боровск – маленький и тихий городок. Говорят, что в городе нет ни одного светофора, машин очень мало, совсем нет современной застройки, кроме немногочисленных зданий, в которых размещены госучреждения. В Боровске большое количество храмов, но не все – действующие. Боровск исторически является центром старообрядчества в России, поэтому в нём есть и старообрядческие храмы. В XVII веке в Пафнутьево-Боровский монастырь был сослан духовный отец старообрядцев протопоп Аввакум. В Боровске в молодости жил основатель космонавтики – Циолковский. В городе есть музей его имени. Музей мы не посещали, но увидеть дом с изображением Циолковского было тоже очень интересно. Этот дом находится практически напротив Благовещенского Кафедрального собора.

Пафнутьево-Боровский монастырь был основан в 1444 году Преподобным Пафнутием Боровским. Преподобный Пафнутий являлся внуком ордынского баскака из рода агарянского. Агаряне – это потомки Измаила, сына Авраама от рабыни Агари. Баскаки имели свои войска, мелких чиновников и наблюдали за отношением русских князей к императору Монгольской империи. Занимались разбором тяжб, переписывали население, собирали подати.

Но в начале 60-х годов XIII-го века было поднято восстание против татаро-монголов. Восстанием почти одновременно была охвачена вся Северо-Восточная Русь. Есть предположение, что руководство восстанием было единым и осуществляли его русские князья. И агарянам было предложено сделать выбор: уйти или остаться и принять православную веру, кто же останется, но не придёт к православной вере – будет предан смерти.

Так вот, дед Преподобного Пафнутия изволил принять веру Православную, крестился, назван был Мартином и жил во всяком благочестии и родил сына – отца Преподобного, названного во крещении Иваном. Иван же, повзрослев, обвенчался с будущей матерью преподобного Фотинией. И вот в 1394 году и родился от них отрок Парфений. Уже с ранних детских лет отрок навыкает Божественному Писанию. Он не заботился о пустом и неполезном, во всём имел крепкий смысл и вскоре в нём прорастают плод целомудрия и прочие виды добродетели. В 20-ти летнем возрасте Парфений, чувствуя еще большую потребность в духовном развитии, оставляет свой родной дом, отца и мать, знакомых, друзей и постригается в инока Высокого Покровского монастыря с именем Пафнутий. Настоятель назначает Пафнутию наставника – священноинока Никиту, который являлся учеником Преподобного Сергия Радонежского. Таким образом, Пафнутий является духовным внуком Преподобного Сергия. В Высоком Покровском монастыре Пафнутий проведёт 30 лет, из них 13 лет игуменом. Будучи игуменом, он руководил монастырём.

Когда Пафнутию было чуть более пятидесяти лет, на него напал телесный недуг. Болезнь длилась долго, и Пафнутий принимает решение принять священную схиму, после чего он уже не служил Литургию, но пастырский долг совершал. А вскоре и оставляет своё руководство над живущими в Высоком Покровском монастыре, сделав это по изволению Всевышнего. После чего телесный недуг отходит, и, видя в этом промысел Божий, Преподобный окончательно принимает решение оставить обитель.

Преподобный Пафнутий оставляет обитель с одним из братии и 23 апреля (6 мая) 1444 года поселяется в лесу между реками Протвою и Истерьмою, на месте будущего Пафнутьево-Боровского монастыря. Со временем к нему стала приходить братия из Высокого Покровского монастыря и из других мест. Поэтому место распространялось, а братия умножалась. По просьбе братии и по благословению Преподобного была построена деревянная церковь во имя Рождества Пречистой Богородицы, с которой и началась новая обитель. Уже при жизни Преподобного эта обитель стала почитаема во всей Московии, любима московскими государями, царицами и царевнами. Окончательный свой облик, который сохранился до наших дней, монастырь приобретает позже, в XVI веке, когда он превращается в сильную пограничную крепость.

По свидетельству современников Преподобный Пафнутий во всём избегал неумеренности, всегда старался избегать праздности, любил нищету и скудность. Много чудесных историй сопровождало жизнь Преподобного и людей его окружавших. Много из них описано в житии Преподобного, написанное его учеником Святителем Вассианом Саниным, епископом Ростовским, братом преподобного Иосифа Волоцкого. Вот некоторые из них.

История об иконописце Дионисии

В монастыре под духовным началом жил и работал прославленный со временем иконописец Дионисий. Большую известность ему принесли как фрески выполненные для Пафнутьево-Боровского монастыря (которые, к сожалению, не сохранились), так и иконы для иконостаса Успенского собора Московского Кремля, иконы и фрески соборной церкви Успения Богоматери в Иосифо-Волоколамском монастыре и др.

Дионисий не мог начать дело, поскольку сильно болел ногами. И только когда Пафнутий благословил его и попросил Господа и Пречистую Богородицу помочь выздороветь – болезнь отошла и иконописец смог начать работу. Поскольку монахи в монастырях не едят мяса, Преподобный мирянам дал заповедь не есть мирской еды в обители. Как правило, так и делали, но однажды забыв, принесли на вечернюю трапезу ногу ягнёнка, запечённую с яйцами. Первым откусил Дионисий и обнаружил, что внутри куска, где были яйца, полно червей. Дионисий испугался, кинул мясо собакам, но на него тотчас напала чесотка и всё тело стало как одна гнойная рана. Дионисий, прося прощения, обратился к Пафнутию, и святой наказал ему больше такого не делать. И опять благодаря Пафнутию, его молитвам, наставлениям и советам Дионисий выздоровел.

История о воронах

Вокруг обители, в лесу, обитали чернопёрые многоголосые вороны, вили гнёзда и блаженный Пафнутий очень радовался, видя это. Радовался, как будто видел что-то большее. И заповедовал он всем не трогать воронов и их птенцов, не губить ни руками, ни оружием. Однажды проезжал мимо сын местного воеводы, повернув голову и, увидев ворона, поразил его стрелой из своего лука. Он обрадовался, но когда хотел повернуть голову обратно, не смог сделать этого. Он тотчас вспомнил заповедь блаженного и направился к нему. Испросив прощения, он просит святого помолиться за него. Преподобный Пафнутий совершил молебен, осенил крестом сына воеводы и сказал: “Обратись наперед силою Животворящего Креста”. После этого сын воеводы смог без труда повернуть голову обратно, он ушёл, радуясь и славя Господа и святого.

В течение 33 лет Преподобный Пафнутий обустраивал монастырь. Он собрал вокруг себя 95 человек братии. Это было самое большое количество монахов за всю историю монастыря.

В 1477 году, 1 мая, Преподобный Пафнутий отошёл ко Господу. Сразу после кончины он стал как бы семейным святым московских государей. Иван Грозный был рождён по молитвам Преподобного Пафнутия и называл его в одном ряду с Сергием Радонежским. Всё остальное время после кончины Преподобного монастырь находился на острие событий, происходящих на Руси. Самозванец Тушинский, идя на Москву, в 1610 году разорил монастырь. Произошло это из-за измены некоторых предателей среди защитников монастыря. Все оборонявшиеся и монахи были убиты. Воевода Михаил Константинович Волконский был убит прямо в соборе. Храм-усыпальница Волконских находилась на месте бывшего учебного корпуса механизации, построенного большевиками после революции (теперь в этом здании находится воскресная школа для мирян г.Боровска и окрестностей и комнаты для размещения).

В 1812 году обитель была вновь разорена, на этот раз французами Наполеона. Тогда сгорела большая монастырская библиотека. В начале 20 века при монастыре существовало братство, миссионерское по своей деятельности.

Сразу после большевистского переворота 1917 года на монастырь начались гонения. Но первое время братии удавалось сохранить духовные святыни. Они жили и работали в монастыре под видом сельскохозяйственной коммуны.

Но далее они уже не смогли противостоять вооружённым отрядам красноармейцев. Монастырь был разорён. По распоряжению помощника начальника трудовой колонии товарища Баранова в 1932 году был сброшен отлитый в 1488 году (через 11 лет после кончины Преподобного) один из самых древнейших и известных колоколов в России. Из икон иконостаса Ирининского предела делали судки для собак и клетки для кроликов. Имущество обители частично было “передано” Главмузею, который до сих пор существует на территории монастыря. В этом музее до настоящего момента находятся ценные исторические предметы, принадлежащие ранее монастырю, например, старое издание Евангелия. И музей отказывается возвращать эти “экспонаты”.

Тем не менее, облик монастыря сохранился достаточно неплохо благодаря многолетней работе реставраторов. Хранителем духовного наследия монастыря считают старца схиархимандрита Амвросия, который жил неподалёку и почил за 10 лет до его возрождения. Благодаря Высокопреосвященному Клименту, архиепископу Калужскому и Боровскому, в марте 1991 года сельскохозяйственный техникум освободил церковь пророка Илии (до этого там проводили химические опыты) с больничной и трапезной палатами. По преданию, церковь была построена на месте захоронения защитников монастыря в 1610 году. После возвращения там помещались все монастырские службы.

Постепенно к монастырю перешла большая часть строений, монастырский сад с заросшими прудами и со святым источником Преподобного. Позднее в храм были перенесены ковчег с частицей Преподобного Пафнутия (место же захоронения или нахождения останков неизвестно) и икона Рождества Богородицы из храма Преподобного Сергия Радонежского села Передоль, которая до переворота 1917 года находилась в Боровском монастыре. Мы взобрались на самую высокую колокольню по шатким деревянным лестницам, прошли по старинным галереям, осмотрели все храмы, приложись к святыням. Многие из паломников посетили источник и окунулись в нём с трёхкратным погружением, со словами: “Во имя Отца, и Сына и Святого Духа”.

К вечеру усталые, но счастливые, вернулись домой – здоровыми и невредимыми.

На фото: Икона преподобного Пафнутия Боровского.

В образе преподобного Пафнутия Боровского соединяется как будто несоединимое — суровость и доброта, любовь к устроению монастыря и непрестанная забота о небесном, какая-то «земная»рачительность и чудотворения...
По сути, он стоит у истоков разделения русского подвижничества на две ветви — условно говоря, на иосифлянство и нестяжательство. Но в нем самом еще не было никакого разделения; оба взгляда на монашеское призвание являют в этом святом гармоничное единство.

Пафнутий Боровский начало жизненного пути

родитлся приблизительно в 1394 году в родовом селе Кудинове, что неподалеку от Боровска, и был окрещен Парфением. Его дедом был татарский баскак. Во второй половине XIV века, в пору русского национального подъема, апофеозом которого явилась победа русского воинства в , институт баскачества приходил в негодность. Многие баскаки покидали русские земли — те же, кто оставался, принимали христианство. Таким был и дед преподобного, в крещении получивший имя Мартин. Его сын Иоанн по достижении совершеннолетия женился на девице Фотинии. В их семье и появился на свет будущий великий подвижник.

В детстве Пафнутий Боровский был тихим и скромным ребенком, с ранних лет полюбил уединение и молитву. Еще отроком Парфений поступил в боровский Высокий монастырь Покрова Божией Матери, игуменом которого тогда был Маркел. В двадцатилетием возрасте он постригся в монахи с именем Пафнутий. Около этого времени в Высоко-Покровскую обитель духовником был назначен преподобный Никита, ученик . Преподобный Никита до того настоятельствовал в серпуховском Высоцком монастыре, но с годами ослаб глазами и перебрался в Боровск. Игумен Маркел определил Пафнутия к нему в ученики — таким образом, через преподобного Никиту Серпуховского к преподобному Пафнутию протянулась от «игумена земли Русской» особая духовная связь. Семь лет продлилось это ученичество, сыгравшее важную роль в судьбе боровского подвижника.

Назначение преподобного Пафнутия настоятелем Высоко-Покровского монастыря

В 1431 году, после смерти игумена Маркела, настоятелем Высоко-Покровского монастыря был избран преподобный Пафнутий. Согласился он взять на себя обязанности по руководству обителью лишь после настоятельных просьб братии и князя Боровского Симеона Владимировича. На этом поприще святой трудился еще несколько лет, пока его не настигла тяжелая хворь. В болезни преподобный принял постриг в схиму и готовился к смерти. Но не умер, а выздоровел и, увидев в этом испытании особый знак, тайно удалился из монастыря, желая поработать Господу в тишине отшельнической кельи.

Пафнутий Боровский основывает Боровский монастырь

В 1444 году Пафнутий Боровский вместе с еще одним иноком поселился на противоположном от Высокого монастыря берегу реки Протвы, при впадении в нее реки Истермы. Вскоре вокруг него собралась братия, и в 1448 году в новооснованном уже был освящен деревянный .

Первые годы новой обители не были легкими. Житие преподобного Пафнутия, составленное вскоре после его кончины святителем Вассианом (Саниным), постриженником святого, рассказывает о том, что ставший к тому времени воровским князем Василий Ярославич сильно гневался на преподобного, покинувшего пределы его города и косвенным образом вызвавшего оскудение братии Высоко-Покровского монастыря (многие уходили оттуда в Пафнутьев монастырь), и даже подсылал лихих людей, чтобы они сожгли новую обитель, но дурные замыслы всякий раз срывались. Позже князь Василий попал в татарский плен. Узнав же по освобождении, что преподобный Пафнутий молился о его разрешении от уз, просил прощения у святого и превратился в усердного его почитателя.

Каким был Пафнутий Боровский

Преподобный Пафнутий был суровым игуменом. Но суровость эта проявлялась прежде всего в отношении самого себя. Он работал на самых тяжелых работах, жил в бедной келье, носил самую худую одежду. Был строгим постником: по понедельникам и пятницам не ел вовсе, а по средам разрешал себе лишь сухоядение. Неусыпно следил он за соблюдением устава — особенно церковного правила; к службе всегда приходил первым. Прозорливость старца внушала ученикам благоговейный трепет, с почтением относились к нему и миряне. Прославился он и многими чудотворениями.

Преподобный был нищелюбив и всегда помогал страждущим. Когда в округе разразился голод, он взял на монастырское содержание до двух тысяч человек, чем совершенно истощил монастырские запасы и вызвал ропот братии. Но на следующий год случился такой урожай, что потраченное вернулось сторицей. Принимал преподобный Пафнутий всех (не допуская в обитель лишь женщин) и многих дарил нравоучительной беседой. Звания светского он не разбирал — если сильные мира сего были достойны осуждения, то он говорил им в лицо все, что думал. По свидетельству знаменитого ученика Боровского игумена, преподобного Иосифа Волоцкого, его учитель бывал милостив и снисходителен, но иногда, напротив, гневался и бранился. Так, князь Дмитровский Георгий Васильевич рассказывал близким, что, когда шел на исповедь к старцу, у него подгибались колени.

В 1467 году, еще при жизни первоначальника Боровского монастыря, была предпринята постройка белокаменного Богородице-Рождественского храма взамен старого деревянного. Преподобный сам принимал участие в строительстве, и, видимо, именно по его приглашению над росписями новой церкви трудились «живописцы хитрые в Рустей земли». «Хитрыми живописцами» были Митрофан и знаменитый Дионисий.

Последние дни жизни и смерть преподобного Пафнутия

В обители, обзаведшейся каменным соборным храмом, преподобный Пафнутий жил еще десять лет. 1 мая 1477 года, вскоре после Пасхи, он скончался и был похоронен, по его собственному завещанию, у южной стены Богородице-Рождественского храма. Дубовый гроб себе покупать великий подвижник запретил:

«На эти шесть денег купите калачей и раздайте нищим».

Узнав о собственной кончине за неделю до нее, преподобный Пафнутий говорил:

«Мне кто приказывал монастырь сей основать? Сама Пречистая Царица изволила... Не княжеской властью, не богатством сильных, не золотом и не серебром создавалось место сие, но волею Божией и помощью Пречистой Матери Его. Не просил я от земных князей никаких даров для монастыря и не принимал от тех, кто хотел принести их сюда, но всю надежду и упование о всем возложил на Пречистую Царицу до сего дня и часа...»

Личности Калужской области.

О чем молятся преподобному Пафнутию Боровскому

Преподобный Пафнутий (в Святом Крещении Парфений) родился в 1394 г. в селе Кудиново, недалеко от Боровска. В 20-летнем возрасте Парфений принял постриг с именем Пафнутий в Покровском монастыре на Высоком, близ Боровска. После смерти игумена Пафнутий был избран настоятелем Покровской обители. Святой Пафнутий сподобился духовных даров – рассудительности, прозорливости, дивных откровений. По лицу и взгляду человека святой видел его духовные страсти и немощи, многое открывалось ему в сновидениях. Тринадцать лет Пафнутий был игуменом обители и старцем-духовником; потом он сильно и долго болел и принял великую схиму. По выздоровлении отказался от игуменства и около 1444 г. вместе с одним иноком уединился на берегу двух рек в трех верстах от Боровска. Через некоторое время к преподобному стали приходить братия. Они строили себе кельи и подвизались под руководством святого Пафнутия. Так был основан Свято-Пафнутьев Боровский монастырь, ставший важным центром духовной жизни нашей страны. Батюшка Пафнутий обладал даром чудотворений, имел власть изгонять бесов, даже находясь вдалеке от страждущего. За семь дней до смерти он прознал дату своей кончины и отошел ко Господу 1.05.1477 г.
Преподобного Пафнутия Боровского просят исходатайствовать у Господа для молящихся крепкую веру и благочестие, оставление и прощение грехов, душевное и телесное здоровье, тихую и богоугодную жизнь, благую христианскую кончину, добрый ответ на Страшном Суде и райское блаженство, а также мир и благочестие в нашем Отечестве. Святому Пафнутию также специально молятся о даровании ребенка бездетным супругам (считается, что благодаря его молитвам был рожден царь Иоанн IV Грозный).

Молитва
преподобному Пафнутию Боровскому

О священная главо, земный Ангеле, небесный человече, великий чудотворче, преподобне отче наш Пафнутие! К тебе с верою и любовию усердно прибегаем и умиленно твоего заступления просим. Не дерзаем, грех ради наших, со свободою чад Божиих Господа и Владыку нашего о помиловании и прощении просити. Но тебе молитвенника к Нему благоприятна предлагаем и молим, испроси нам у благости Его дары благопотребныя и спасительныя душам нашим: веру праву, во благочестии крепкое стояние, грехов прощение, жития совершенное исправление, да обратившеся от злых дел к богоугождению, прочее не прогневляем Господа святых Его заповедей преступлением. Умоли, святче Божий, Всевышняго Творца даровати мир и благочестие Отечеству нашему православному, сохрани, угодниче Христов, святую обитель твою, тобою созданную, и вся живущися и подвизающияся в ней от всякаго зла ненаветны. Призри милостивно на люди, раце мощей твоих предстоящия, и вся прошения их во благое исполни. Нам же всем здравие душевное и телесное, земли плодоносие, тихое и благоугодное житие, благую христианскую кончину и добрый ответ на Страшнем Суде у Всемилостиваго Бога исходатайствуй. Ей, отче, вемы, яко много может молитва твоя пред лицем Вседержителя Господа и ничтоже невозможно есть ходатайству твоему, аще токмо восхощеши; сего ради крепце на тя уповаем и на твоя святыя молитвы вельми надеемся, яко ты приведеши нас предстательством твоим в тихое пристанище спасения и наследники явиши ны светлаго Царствия Христова. Не посрами же упования нашего, чудотворче святый, и сподоби нас вкупе с тобою блаженства райскаго наслаждатися, да славим, хвалим и величаем великую милость к нам Человеколюбца Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, и твое благое отеческое заступление во веки веков. Аминь.

© Михаил Тихомиров
Цитируется в сокращении по кн.: МОЛИТВЫ СВЯТЫМ БОЖИИМ С КРАТКИМИ СВЕДЕНИЯМИ О ЖИТИЯХ И ПОМОЩИ В РАЗНЫХ НУЖДАХ. – М.: Изд. Тихомирова М.Ю., 2018.

▪ Православная книга почтой

Пафнутий Боровский (1394 — 1477), схиигумен, преподобный, чудотворец. Память 1 мая (14 мая).

Родился в 1394 году в селе Кудинове, недалеко от Боровска, и при крещении был назван Парфением. Его отец Иоанн был сыном крестившегося татарина-баскака Мартина, мать Парфения носила имя Фотиния.

20-ти лет Парфений оставил родительский дом и в 1414 году принял постриг с именем Пафнутий в Покровском монастыре на Высоком от настоятеля Маркелла. Находился в послушании (обучении монашеской жизни) у преп. Никиты – ученика преп. Сергия Радонежского. Много лет подвизался инок Пафнутий в обители. Когда скончался настоятель монастыря, братия избрала его игуменом. Святитель Фотий, митрополит Киевский, рукоположил преподобного в священный сан (около 1426 г.). Тридцать лет провел преподобный в Покровской обители, где был и настоятелем, и старцем-духовником.

На 51-м году жизни он тяжело заболел, оставил игуменство и принял великую схиму (и с того времени уже не священнодействовал до конца своей жизни, за исключением одного случая). После выздоровления в день святого великомученика Георгия Победоносца, 23 апреля 1444 года, ушел из монастыря и поселился с одним иноком на левом берегу реки Протвы, при впадении в нее реки Истерьмы.

Прп. Пафнутий, собираясь в тишине и покаянии провести остаток дней земной жизни не желал снова быть игуменом, но, однако, Божья воля о нем была иной. Перед смертью Преподобный открыл следующее:

“…Сама Пречистая Царица так решила, и, более того, пожелала на этом месте прославить Свое имя, и храм свой воздвигла, и братию собрала, и меня, нищего, долгое время питала и охраняла вместе с братией”.
Очевидно, преп. Пафнутию в его отшельничестве было явление Матери Божией, которая повелела ему основать на этом месте монастырь и быть в нем игуменом. Об этом явлении он по смирению открыл только на смертном одре.

Вскоре на новое место к нему стала собираться братия. Число иноков быстро возрастало. Был построен новый каменный храм, вместо прежнего деревянного, в честь Рождества Пресвятой Богородицы. В росписи храма принимал участие лучший иконописец того времени Дионисий и его помощники.

Удивительно, что уже при жизни преп. Пафнутия его монастырь был одним из известнейших в России. Его посещали Московские и другие удельные князья и слава о нем шла по всей Руси. Начиналось же все не с «грандиозных» замыслов и проектов, а молитвами и трудами самого Преподобного, который своими собственными руками вместе с братией строил храм. И был он первым на всех послушаниях монастырских, и в храме Божием он появлялся раньше всех и покидал его последним.

Удивительно и свидетельство самого подвижника о том, как строился его монастырь:

“…не княжеской властью, не богатством сильных, не золотом и не серебром создавалось место сие, но волею Божьей и помощью Пречистой Матери Его. Не просил я от земных князей никаких даров для монастыря и не принимал от тех, кто хотел принести их сюда, но всю надежду и упование о всем возложил на Пречистую Царицу до сего дня и часа…”.

Преподобный Пафнутий подавал пример братии, ведя строгую жизнь: келлия его была беднее всех, из пищи брал худшее. В понедельник и пятницу не вкушал совсем, а в среду держался сухоядения. Из общих работ преподобный избирал самые тяжелые: рубил и носил дрова, копал и поливал огород, в то же время первым приходил на церковную службу.
Женщин не только не дозволял впускать в обитель, но не хотел видеть и издалека и запрещал даже говорить об них. Во всем любил скудость и нищету и о внешности своей вовсе не заботился. Сильных людей не боялся, бедных не презирал; гордым не очень был доступен, а к нищим всегда ласков и милостив. Однажды во время голода он пропитал всех окрестных жителей, которые собирались к нему ежедневно по тысяче человек и более, так что в обители из запасов ничего не осталось. Относительно догматов веры имел такую ревность, что если кто начинал говорить что-либо несогласное с Божественным Писанием, то не только не хотел слушать такого человека, но изгонял из обители. «Мы пожили с ним довольно лет,- говорит один из бывших учеников Пафнутия,- видели его труды и злострадания, подвиги и посты, худость одежды, твердую веру и любовь к Богу, несомненную надежду на Пречистую Богородицу. За то и сподобился он благодати Божией, так что прозирал будущее, видел и объявлял сокровенные помыслы братии, исцелял болезни и получал все, чего ни просил у Господа Бога и Пречистой Богородицы. Был воистину далек от людей нынешнего века всеми своими обычаями»

Списатель жития Святого епископ Вассиан и автор «Сказания» старец Иннокентий как на отличительную черту характера Преподобного указывают на его непреклонный нрав и на абсолютное нелицеприятие. Святой Пафнутий был ровен и с высшими и с низшими. Он не боялся лица княжеского, не заискивал перед сильными и не превозносился перед простыми.

Известно о преподобном Пафнутии Боровском, что он соблазнялся поставлением митрополита Ионы, не позволял в своей обители называть его митрополитом и исполнять его указы. Позванный по этому делу в Москву, он объяснялся с митрополитом «негладостно и неподобательно, яко же подобает гладостно и подобательно великовластным глаголати», за что митр. Иона бил его своим жезлом и посадил его в оковах в темницу для покаяния .

Преподобный Пафнутий пользовался глубокой любовью и почитанием не только братии своего монастыря, но и других обителей. Промыслом Божиим в обитель к преподобному был направлен двадцатилетний юноша Иоанн Санин. Испытав пришедшего, преподобный постриг его в иночество с именем Иосиф. Впоследствии преподобный Иосиф Волоцкий, твердо хранивший чистоту Православной веры, возглавил борьбу против ереси жидовствующих, осужденной на Соборе 1504 года. На этот подвиг молодого инока благословил преподобный Пафнутий.

Всю жизнь трудился Преподобный и не знал праздности ни на минуту. Ум его всегда был занят молитвой. Всегда и во всем полагался он на Бога и Богородицу. Когда Господь открыл Своему верному служителю приближение кончины, Преподобный отложил все попечения земные и целиком погрузился в покаяние, которое было спутником его, как и всех святых, на протяжении всей жизни, и которое он считал особенно необходимым для себя в предсмертный час: “…Господь по своему милосердию, не желая смерть навести на непокаявшегося грешника, дал мне, грешному, шесть дней для покаяния, так нет – ты мне не даешь покоя ни на один час, наводишь на меня мирян”, – так сетовал Преподобный на своего ученика Иннокентия. Смирение – самое главное отличительное качество истинных святых, особенно явилось в Преподобном перед кончиной. Он, проведши всю жизнь в трудах ради Христа, не уповал на эти труды, не считал их собственно своими заслугами, не полагал, что его праведная жизнь достойна Небесного Царства.

За неделю до смерти преподобный предсказал свою кончину. Исполнив последнюю молитву и благословив братию, он отошел к Богу 1 мая 1477 года за час до захода солнца. Так велика была любовь к нему братии, и так огромна была их печаль о его кончине, что никто из них не мог при погребении ни петь ни читать молитв – все рыдали.

Последняя молитва святого, которую с трудом расслышали ученики из его почти уже безмолвных уст, была такой:

“Царю небесный Всесильне! Молю ти ся, Владыко мой, Иисусе Христе, милостив буди души моей, да не удержана будет противных лукавством, но да усрящют ю ангели Твои, проводяще ея сквозе пронырств тех мрачных мытарств, и наставляюще ю к Твоего милосердия свету. Вем бо и аз, Владыко, яко без Твоего заступления никто же может избыти козней духов лукавствия”.
О жизни этого святого сохранилось два древних литературных памятника, написанных его учениками: “Житие преп. Пафнутия Боровского”, написанное Вассианом Саниным, епископом Ростовским, и “Сказание о кончине прп. Пафнутия Боровского”, написанное старцем Иннокентием. Эти два произведения дают нам возможность не просто узнать факты и события из жизни Преподобного, но увидеть его самого, увидеть его личность.

Общецерковное прославление святого Русской Церковью последовало на Московском Соборе в 1547 году.

Кондак 1

Избранный чудотворче, великий угодниче Христов, врачу благодатный, бесов прогонителю, всем любовию притекающим источаяй милости миро, восхваляем тя любовию, отче Пафнутие, ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, да зовем ти:

Икос 1

Ангелов Творец, провидя тя ангелом подражателя во плоти имуща быти, от юна возраста облече тя во ангельский чин. Ты же отшед от мира и облекся во иноческое одеяние, крест на рамо взем, вседушно потекл еси во след Распеншегося нас ради Господа: скорбь и труд возлюбив, прилепился еси Христу любовию и молитвами. Мы же, благодаряще о сем Бога, похвальная восписуем ти:
Радуйся, послушателю Господа зовуща: возьмите иго мое на себе;
Радуйся, подвижниче, подвигом добрым подвизавыйся.
Радуйся, избравый путь тесный, ведущий в живот;
Радуйся, смирением высоких достигший.
Радуйся, кротостью в землю кротких вселивыйся;
Радуйся, вечное радование на небеси обретший.
Радуйся, заступниче наш, и нас поминаяй пред Богом радующихся о тебе;
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 2

Видяще ближнии и дальнии дивное о Бозе житие твое, дарование исцелений и сбытие проречений твоих, вельми удивляхуся и славяще Бога вопияху: Аллилуиа.

Икос 2

Разум твой в Божественная вперив и Божиим светом озарився, дары благодатныя являл еси в себе, яко угль горящий огнем Божественным в тебе, сущая возгревая к любви Божией, такожде и сущих с тобою просвещая. Молися убо о нас, покровителю наш, да ревнуя житию твоему спасем души наша и тебе благоприятно поем:
Радуйся, разумением воли Божией и тайн Его озаривыйся;
Радуйся, сотворивый вся повеленная Христом.
Радуйся, в послушаниях монастырских, яко раб неключимый послуживый;
Радуйся, образе Евангельского самоотвержения.
Радуйся, яко храм Божий сердце твое бысть;
Радуйся, яко обитель твою яко рай возделану имел еси.
Радуйся, яко велий во Царствии Божием, яко сотворивый и научивый нареклся еси;
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 3

Силою свыше облекий апостолы Господь, облече тя, отче, в ризу спасения, украси тя красотою добродетелей и чудес даром, мы же благодаряще Бога дивнаго во святых Своих, вопием: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще обитель тебе, отче, почивающа зде святыми мощами, радостию исполняется и веселящися умильно тебе вопиет:
Радуйся, избранный сосуде Святаго Духа;
Радуйся, по Бозе и Богородице радосте наша и покрове.
Радуйся, тихое пристанище наше от молвы греховныя;
Радуйся, апостольских учений исполнителю.
Радуйся, святых отец подражателю;
Радуйся, яко ангел, безстрастием просиявый.
Радуйся, облаче, от зноя страстей укрываяй;
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 4

Буря недоумения смущает мя, како воспою тя, святе, зане буря страстей и волны грехов потопляют мя; услыши убо вопль и слезы потопляемаго и бедствующему помози, спасай мя, прибежище мое, да воспою благодарно Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще боровские людие, яко тобою грешнии спасаются, недужнии исцеляются, бесы прогоняются, гладнии питаются и скорбящии утешени бывают, потекоша к тебе и ближнии и дальнии, яко к реце, веселящей град Божий и люди. Паче же во время глада устремляхуся вси к тебе с верою в милосердие твое. Ты же и питал еси приходящия ежедневно яко тысящи и множае, дондеже глад преста. И тако прославися тобою Отец Небесный; мы же воспоминающе о сем восхваляем тя усердно сице:
Радуйся, милосердый отче наш;
Радуйся, благодатный врачу душ и телес наших.
Радуйся, отчаянных в милосердии Божием утвердителю;
Радуйся, смущенных умиротворение.
Радуйся, колеблемых утверждение и падших возстановление;
Радуйся, кормчий духовный ко спасению.
Радуйся, гладных питателю, нагих же одеяние и пристанище нищих;
Радуйся, страждущим утешение.
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 5

Боготечную звезду уведевше тя, преподобне Пафнутие, ученицы твои: Иосиф Волоколамский, Иннокентий, Илия сродник твой и инии, яко мудрии волсви, ищуще Царя и Спаса миру и тобою испытующе путь, яко светильник держаще тя, достигоша того и радуются ныне с тобою, вопиюще: Аллилуиа.

Икос 5

От многих людей враг творяше пакости тебе и обители твоей, ты же, ученик сый Христов, любил еси враги твоя, добро творя ненавидящим и моляся о них, темже и побеждал еси благими злая. Сего ради Церковь Святая восхваляет тя:
Радуйся, боровская свеще, присногорящая пред Богом;
Радуйся, благодатная луче сияющая от солнца Христа Бога.
Радуйся, непоколебимый терпения столпе;
Радуйся, образе кротости и незлобия.
Радуйся, молитвенниче за враги твоя;
Радуйся, яко уста еси Божия, изводящая от недостойнаго достойное.
Радуйся, миротворче, томужде боголепно и нас научаяй;
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 6

Проповедник веры и упования на Бога дивный явился еси, преподобне Пафнутие егда бо скорбяху братия, яко не имеяху рыб ко дню Светлаго Воскресения Христова, глаголал еси о уповании на Бога; в навечерии же Светлаго дне явишася на малом потоце рыбы мнози. Тако упование на Господа не посрами тя, и прославивше Бога, вси вопияху: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, преподобне, свет ангельския чистоты: во плоти яко безплотен, преподобне, ревнителю цемудрия. Сего ради восхваляем тя:
Радуйся, похвале Творца всяческих и Приснодевы;
Радуйся, подражавши Иосифу целомудрием.
Радуйся, Моисею Угрину собрате;
Радуйся, Крестителю Господню поревновавый.
Радуйся, соблазны и искушения далече отринувый;
Радуйся, юным покрове и старцем светлосте.
Радуйся, недремлющий блюстителю монахов и постников украшение;
Радуйся, яко светило небесное земным бывый.
Радуйся, сожителю ангелом;
Радуйся, боровская похвало и заступниче наш пред Богом.
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 7

Хотяй отгнати от святыя Церкве всякое богомерзкое злосмрадие, явился еси яко благовонное миро житием твоим и словом истины, апостольских же и соборных учений, отче, исполненный сосуд был еси, изгоня из обители глаголющих противная. Тем же святая Церковь ублажает тя и мы спасеннии вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя Ноя спасенного ковчега обители твоей показа Бог хотящим спастися: наказуя потопом гнева своего преслушающих тя и паки милуя кающихся, мы же благоговейно молим тя: покрый немощи наша, отче, милосердием твоим и смиренною любовию, и сподоби пети:
Радуйся, ревностный учениче Христов;
Радуйся, притрепетный служителю Страшных Таин.
Радуйся, блюстителю Православия;
Радуйся, хранителю чудный обетов монашеских.
Радуйся, милостивый заступниче кающимся;
Радуйся, помогаяй и нам соблюдати обеты наши Богу.
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 8

Странен и дивен был еси на земли, истый же подражатель небесным житием, словом и молчанием, яко умилитися видящим тя. Приидоша бо от князя слузи буйнии, во злобе хотяще сожещи обитель твою, егда же узреша тя, аки ангела тиха и светла, внезапу применишася на кротость и мнози тако уклонишася от зла и сотвориша благо от слышания и видения твоего, мы же прославляюще о сем Бога, умильно вопием ти: Аллилуиа.

Икос 8

Возведи окрест очи твои, отче, и виждь: се бо многая чада твоя, с разных стран приидоша к тебе дары носяще, паче же с верою и любовию к заступнику и утешителю своему в скорбех и нуждах и припадающе молят тя: простри руку помощи требующим, услыши нас из глубины души взывающих:
Радуйся, ходатаю наш у Бога временных и вечных благ;
Радуйся, сияние нам Божией милости.
Радуйся, дерзновение наше к Богу;
Радуйся, яко милостива его обретаем к нам.
Радуйся, яко тобою от гнева Божия избавляемся;
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 9

Всякое естество человеческое удивися ангельскому житию твоему на земли: попрал бо еси бесов, яко прах под ногама, низложив их шатания, разогнав соблазнов тьму и вся стрелы лукаваго на главу его обратив: сораспялся еси Христу и научил еси многих со страхом пети Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витии много вещаннии не возмогут по долгу восхвалити тя, преподобне, точию ангели достойно восхваляют ангельскими пении, от нас же, яко из уст младенец приими хвалу сию:

Радуйся, похвало ангелов, монахов же и всея Святыя Церкве;
Радуйся, вшедый в радость Господа Бога Твоего.
Радуйся, Патриархом в угождении Богу поревновавый;
Радуйся, пророков дара сподобленный.
Радуйся, апостольская уста;
Радуйся, мучеником соучастниче в распятии плоти и в язвах Господних на теле твоем носимых.
Радуйся, миру умерый, Христу же Единому поживый;
Радуйся, не забываяй и нас заблуждших, призывающих тя.
Радуйся, отче, низпосылаяй нам с небесе милость твою;
Радуйся, далече провозгласивый: разумейте языцы, яко с нами Бог.
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 10

Спастися хотящии притекаху к тебе, доброму пастырю, указателю путей Господних, сильному о Господе. Ты же яко имеяй дарование прозрения, всех любезно приимал еси, точию, иныя паки отсылая, обаче николиже глаголя о них злая, аще и ведый, мы же благодаряще Бога, дивнаго во святых своих, вопием: Аллилуиа.

Икос 10

Стену тя нерушиму имея и молитвенника тепла, из глубины души тебе, покровителю, глаголем:
Радуйся, промышления Божия о людех исполнителю;
Радуйся, сокровище сокровенное обретый и участники себе многи сотворивый.
Радуйся, Царствия Божия наследниче и иным молитвами твоими двери отверзаяй;
Радуйся, всю жизнь со Христом соображавый и в ничесомже от Него отставый.
Радуйся, делателю в винограде Христовом;
Радуйся, немощных сило о Господе.
Радуйся, искушаемых скорый о Господе покров и заступление;
Радуйся, унывающим ободрение и скорбящим радосте.
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 11

Пение ангельское слышашеся во святем преставлении, отче, святыя и богоугодныя души твоея, в небесная селения преславно восходящия, горния бо силы радующеся сретаху тя, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Божием светолитием просвещен быв, отче, яко молния грозная блистал еси, гоня и поражая демоны, якоже и от жены некия отгнал еси их: беси бо являющеся, устрашаху ю, чесо ради смущашеся умом и боляше; овогда видяше являющася старца: низка и согбенна, браду имуща седу и велику, худыми ризами одеянна, со властию отгоняюща демоны, и бываше здрава. Слыша и глас: Пафнутий, иже в Боровске, отгонит от тебе бесы. Нетерпит бо спадый денница и тайные клевреты его не точию присутствия, но и молитв смирения твоего. Мы же, ведуще сия, молим тя: сохраняй и нас от злоб их, да ходим во свете заповедей Божиих, вопиющия ти усердно:
Радуйся, идеже осеняет благодать твоя, отче, оттуду прогонится диаволя сила;
Радуйся, освобождаяй прибегающих под кров твой от злых духов.
Радуйся, неусыпный страже обители твоея;
Радуйся, душ и телес наших благий хранителю.
Радуйся, вторый наш общий ангеле;
Радуйся, в час смертный заступаяй любящих тя пред Богом.
Радуйся, изымаяй от мытарств души их;
Радуйся, недаяй впасти в руце бесом.
Радуйся, воздвизаяй верных к покаянию и с Богом соединяяй;
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 12

Благодать велию приял еси от Бога, отче, яко меру потрясну и преливающуся, по множеству любви твоея к Богу и ближним, иже и яви тя реку, изливающу струи многи, благодати требующим, источаеши исцеления: мы же, радующеся, вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще светлое о Бозе житие твое, хвалим добродетели твоя, яко Святаго Духа дарования, ублажаем святое успение твое, почитаем священную память твою, зовуще любовию:
Радуйся, в мире яко премирен бывый и мир верою победивый;
Радуйся, плоть твою Христу покоривый.
Радуйся, незлобия и кротости правило;
Радуйся, безстрастия светлый доме и смирения глубинно.
Радуйся, Христово благоухание;
Радуйся, заступниче наш на небеси и на земли.
Радуйся, душ и телес наших благий хранителю;
Радуйся, отче Пафнутие, Боровский чудотворче.

Кондак 13

О пресвятый и предивный отче Пафнутие, утешителю скорбящих, приими сие наше малое моление, избави ж нас от всяких бед и вечныя изми муки, богоприятным твоим пред Богом ходатайством, да с тобою во веки воспеваем: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва преподобному Пафнутию Боровскому чудотворцу

О священная главо, земный ангеле, небесный человече, великий чудотворче, преподобне отче наш Пафнутие! К тебе с верою и любовию усердно прибегаем и умиленно просим: яви нам смиренным и грешным святое и многомощное твое заступление. Не дерзаем, грех ради наших, с свободою чад Божиих, просити Господа и Владыку нашего о помиловании и прощении. Но тебе, молитвенника к нему благоприятна, предлагаем и молим, испроси нам у благости его дары благопотребныя и спасительныя душам нашим: веру праву, благочестие крепкое, покаяние истинное, прощение грехов, житие совершенное, исправление решительное, да обратившеся от злых дел к Богоугождению, прочее непрогневляем Господа нарушением святых его заповедей. Умоли, святче Божий, Всевышняго Творца даровати мир и благочестие стране нашей православной. Сохрани, угодниче Христов, святую обитель твою, созданную тобою, и вся живущия и подвизающияся в ней от всякаго зла ненаветны. Призри милостивно на люди, к тебе прибегающия, и вся прошения их во благое исполни. Всем же нам здравие душевное и телесное, земли плодоносие, тихое и благоугодное житие, благую, христианскую кончину и добрый ответ на Страшном Суде у Всемилостиваго Бога исходатайствуй, яко воистину имеяй велие к нему дерзновение. Ей, отче, вемы, яко много может молитва твоя пред лицем Вседержителя Господа и ничтоже невозможно есть ходатайству твоему, аще токмо восхощеши: сего ради крепко на тя уповаем и на твои святыя молитвы вельми надеемся, яко ты приведеши нас предстательством твоим в тихое пристанище спасения и наследники явиши ны светлаго Царствия Христова. Не посрами же упования нашего, чудотворче святый. И сподоби нас вкупе с тобою блаженства райскаго наслаждатися, да славим, хвалим и величаем великую милость к нам Человеколюбца Бога, Отца и Сына и Святаго Духа и твое благое, отеческое заступление во веки веков. Аминь.

Тропарь преподобному Пафнутию Боровскому

Тропарь

глас 4

Жития светлостию просветив твое отечество в молитвах и постех, дарований Божественного Духа исполнился еси; и во временней всей жизни добре подвизався, милости благоутробия всем скорбящим отверзл еси, и нищим был еси заступник. Тем молим тя, отче Пафнутие, моли Христа Бога, да спасет души наши.

Кондак

глас 8

Божиим светолитием просвещен, отче, постническое стяжав жительство, преподобне, монахом предобрый наставниче и постником благое украшение; сего ради Господь труды твоя видев, чудес даром обогати тя: источаеши бо исцеления. Мы же радующеся вопием ти: радуйся, отче Пафнутие.

Величание

Ублажаем тя, преподобне отче Пафнутие, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче ангелов.