В какое время читается полунощница. Полунощница повседневная. Меры предосторожности от нападения полуночницы

Полунощницей называется церковная служба, которая совершается в полночь, равно как и во всякий час ночи до утра. Христианский обычай освящать богослужением полночь или вообще ночное время, без сомнения, основывается на примере Самого Господа Иисуса Христа (Лк. 6, 12; Мф. 26, 30), Которому подражали Апостолы (Деян. 16, 25) и современные им христиане (1 Кор. 14, 26. Кол. 3, 16). Во время гонения этот обычай получил особенно широкое распространение вследствие того, что ночное время было самым безопасным временем для совершения богослужения. Вместе с тем Святая Церковь всегда имела в виду, что полночь по своей тишине, есть время самое удобное для молитвенных бесед с Богом и для размышления о грехах и их исправлении. Так смотрит на установление полунощного богослужения Св. Василий Великий (Посл. 2 к Григорию Назианзину) и другие учители Церкви. Св. Иоанн Златоуст называет это время самым благоприятным для совершения молитв. О времени и месте совершения полунощного последования св. Симеон Солунский говорит: "В полночь, или немного спустя, когда ударят в било, во образе последней ангельской трубы, встают все от сна, как бы от смерти; и пред храмом (В притворе), как бы на земле пред небом, братия все вместе, после благословения священнического, начинают обычные молитвы" (архиеп. Вениамин, Новая Скрижаль, стр. 123).

По мнению толкователей богослужения полунощницу Св. Церковь установила:

Во-первых, с тем, чтобы напомнить верующим молитвенный полунощный подвиг Иисуса Христа перед отшествием Его на вольные страдания. Так, в "Учительном Известии" говорится. "В полунощи идый к вольной страсти, в вертограде, в таком подвизе бе прилежно моляся, яко поту его быти, яко капли крове капающий на землю" (Служебник).

Во-вторых, дли постоянного напоминания верующим о страшном дне второго пришествия Христова и последующих за ним воскресении мертвых и последнем суде, так как второе пришествие Христово, по общему верованию Св. Церкви, основанному за притче Спасителя о десяти девах, явится в полночь, "как тать в нощи", для суда над нами. В полунощнице имеется ряд песнопений, которые изображают это пришествие Господне (тропари: "Се жених...") я покаянные обращения и вопли души, в страхе и смятении ожидающей суда Божия (Пс. 50, Пс. 36 и 17 каф.).

В-третьих, чтобы призвать верующих бодрствовать и в полночные часы к подражанию ангелам, которые немолчно прославляют Господа, взывая: "Свят, свят, свят".

Устанавливая такой порядок службы, Св. Церковь также основывалась на примере Ветхозаветной Церкви (Пс. 118, 62) и на событии Воскресения Христова, последовавшего, по словам Евангелиста "зело рано", т.е. тотчас после полуночи.

В Часослове и Следованной Псалтири помещаются три отдельных последования - Полунощницы: вседневная, субботняя и воскресная. Кроме того, есть и в Типиконе Устав и вседневной (Понед. 1 нед. Вел. поста), и воскресной (Типикон, 7 гл.) полунощницы. Та или другая полунощница совершаются сообразно с днем седмицы и указанием Устава.

Не полагается полунощницы, если совершается всенощное бдение, а также в некоторых других случаях (Типикон, 2, 7 гл.; пятница и суббота 5 седм. Вел. поста, среду Страстной седмицы).

Иногда полунощница совершается не в храме, а в келлиях (Пятн. 5 седм. Вел. поста. Затем от Вел. четверга и до Фоминой недели).

По обычнем начале глаголем со умилением и сокрушением сердца: За молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе Сыне Божии, помилуй нас. (поклон) . Аминь.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе Всяческих ради. (трижды) . Боже очисти мя грешнаго, яко николиже благо сотворих пред Тобою (поклон) . Но избави мя от лукаваго, и да будет во мне воля Твоя (поклон) . Да не осужденно отверзу уста моя недостойная, и восхвалю имя Твое святое, Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веком, аминь (поклон) .

Царю небесныи, Утешителю, Душе истинныи, иже везде сыи, и вся исполняя, сокровище благих, и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси Блаже душа наша.

Святыи Боже, Святыи Крепкии, Святыи Безсмертныи, помилуй нас (трижды, и поклоны три) . Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веком, аминь.

Пресвятая Троице помилуй нас. Господи очисти грехи наша. Владыко прости беззакония наша. Святыи посети, и исцели немощи наша имене Твоего ради.

Господи помилуй (трижды) .

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веком, аминь.

Отче наш, иже еси на небесех. Да святится имя Твое. Да приидет царствие Твое. Да будет воля твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущныи, даждь нам днесь. И остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим. И не введи нас во искушение. Но избави нас от лукаваго.

Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

Господи помилуй 12 .

Посих, молитва: От сна восстав, благодарю тя Всесвятая Троице, яко многия ради благости и долготерпения, не прогневася на мя грешнаго, и лениваго раба твоего, и не погубил еси мене со беззаконии моими, но человеколюбствова. И в нечаянии лежаща воздвиже мя, утреневати и славословити державу Твою непобедимую. И ныне Владыко Боже пресвятыи, просвети очи сердца моего. И отверзи ми устне поучатися словесем Твоим, и разумети заповеди Твоя, и творити волю Твою, и пети Тя во исповедании сердечнем. Воспевати же и славити пречестное и великолепое имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Приидите поклонимся Цареви нашему Богу (поклон) .

Приидите поклонимся Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) .

Приидите поклонимся и припадем к Самому Господу Исусу Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) . Таже, Псалом 50 . Помилуй мя Боже… Таже, кафисма 17 .

Аллилуия, псалом 118 .

Блажени непорочнии в путь, ходящии в законе Господни. Блажени испытающии свидения Его, всем сердцем взыщут Его. Неделающии бо беззакония в путех Его ходиша. Ты заповеда заповеди Твоя сохранити зело. Еда исправилися быша путие мои, сохранити оправдания Твоя. Тогда не постыжуся, егда призрю на вся заповеди Твоя. Исповемся Тебе в правости сердца, внегда научитимися судбам правды Твоея. Оправдания Твоя сохраню, не остави мене до зела. В чесом исправит юныи путь свой, внегда сохранити словеса Твоя. Всем сердцем моим взысках Тебе, не отрини мене от заповедей Твоих. В сердцы моем скрых словеса Твоя, да не согрешу Тебе. Благословен еси Господи, научи мя оправданием Твоим. Устнама моима возвестих вся судьбы уст Твоих. На пути свидении Твоих насладихся, яко о всяком богатьстве. В заповедех Твоих поглумлюся, и разумею пути Твоя. Во оправданиих Твоих поучуся, не забуду словес Твоих. Воздаждь рабу Твоему, живи мя, и сохраню словеса Твоя. Открый очи мои, и разумею чудеса от закона Твоего. Пришлец аз есмь на земли, не скрый от мене заповеди Твоя. Возлюби душа моя вожделети судьбы Твоя на всяко время. Запретил еси гордым, прокляти уклоняющиися от заповедей Твоих. Отъими от мене понос и уничижение, яко свидении Твоих взысках. Ибо седоша князи, и на мя клеветаху, раб же Твой глумляшеся во оправданиих Твоих. Ибо свидения Твоя поучение мое есть, и совети мои оправдания Твоя. Прильпе земли душа моя, живи мя по словеси Твоему. Пути моя исповедах, и услыша мя, научи мя оправданием Твоим. Пути оправдании Твоих вразуми мя, и поглумлюся в чудесех Твоих. Воздрема душа моя от уныния, утверди мя в словесех Твоих. Путь неправды отстави от мене, и законом Твоим помилуй мя. Путь истинныи изволих, и судьбы Твоя не забых. Прилепихся свидении Твоих, Господи не посрами мене. Путь заповедей Твоих текох, егда разширил еси сердце мое. Законоположи мне Господи, путь оправдании Твоих, и взыщу и выну. Вразуми мя, и испытаю закон Твой, и сохраню и всем сердцем моим. Настави мя на путь заповедей Твоих, яко той восхотех. Приклони сердце мое во свидения Твоя, а не в лихоимство. Отврати очи мои не видети суеты, в пути Твоем живи мя. Постави рабу Твоему слово Твое в страх Твой. Отъими поношение мое, еже непщевах, яко будьбы Твоя благи. Се вожделех заповеди Твоя, в правде Твоей живи мя. И да приидет на мя милость Твоя Господи, спасение Твое по словеси Твоему. И отвещаю поношающим ми слово, яко уповах на словеса Твоя. И не отъими от уст моих словесе истинна до зела, яко на судьбы Твоя уповах. И сохраню закон Твой всегда: в век и в век века. И хождах в широте, яко заповеди Твоя взысках. И глаголах о свидениих Твоих пред цари и не стыдяхся. И поучахся в заповедех Твоих, их же возлюбих зело. И воздвигох руце мои к заповедем Твоим их же возлюбих, и глумляхся во оправданиих Твоих. Помяни словес Твоих рабу Твоему, их же упование дал ми еси. То мя утеши во смирении моем, яко слово Твое живи мя. Гордии законопреступноваху зело, от закона же Твоего не уклонихся. Помянух судьбы Твоя от века Господи, и утешихся. Печаль прият мя от грешник, оставляющих закон Твой. Пета бяху мне оправдания Твоя, на месте пришельствия моего. Помянух в нощи имя Твое Господи, и сохраних закон Твой. Си бысть мне, яко оправдании Твоих взысках. Часть моя еси Господи, рех: сохранити закон Твой. Помолихся лицу Твоему всем сердцем моим, помилуй мя по словеси Твоему. Помыслих пути Твоя, и возвратих нозе мои, во свидения Твоя. Уготовихся и не смутихся сохранити заповеди Твоя. Южа грешник обязашася мне, и закона Твоего не забых. Полунощи востах, исповедатися Тебе на судьбы правды Твоея. Прчастник аз есмь всем боящимся Тебе, и хранящим заповеди Твоя. Милости Твоея Господи, исполнь земля, оправданием Твоим научи мя. Благость сотворил еси с рабом Твоим Господи, по словеси Твоему. Благости и наказанию и разуму научи мя, яко заповедем Твоим веровах. Прежде даже не смирихся, аз прегреших, сего ради слово Твое сохраних. Благ еси Ты Господи, и благостию Твоею научи мя оправданием Твоим. Умножися на мя неправда гордых, аз же всем сердцем моим испытаю заповеди Твоя. Усырися яко млеко сердце их, аз же закону Твоему поучихся. Благо мне, яко смирил мя еси, да научуся оправданием Твоим. Благ мне закон уст Твоих, паче тысящ злата и сребра.

Слава, и ныне (трижды) . Господи помилуй (трижды) . Слава, и ныне .

Руце Твои сотвористе мя, и создасте мя, вразуми мя, и испытаю заповеди Твоя. Боящиися Тебе узрят мя и возвеселятся, яко на словеса Твоя уповах. Разумех Господи, яко правда повеления Твоя, и воистину смирил мя еси. Буди же милость Твоя, да утешит мя по словеси Твоему раба Твоего. Да приидут мне щедроты Твоя и жив буду, яко закон Твой поучение мое есть. Да постыдятся гордии, яко без правды беззаконноваша на мя, аз же поучуся в заповедех Твоих. Да обратят мя боящиися Тебе, и ведящии свидения Твоя. Буди сердце мое непорочно во оправданиих Твоих, яко да ся не постыжу. Исчезает во спасение Твое душа моя, в слово Твое уповах. Исчезоша очи мои в слово Твое глаголюще, когда утешиши мя; Яко бых яко мех на слане, оправдании Твоих не забых. Колико есть дний раба Твоего, когда сотвориши от гонящих мя суд; Поведаша мне законопреступницы глумления, но не яко закон Твой, Господи. Вся заповеди Твоя истина, без правды погнаша мя помози ми. Мала нескончаша мене на земли, аз же не оставих заповеди Твоя. По милости Твоей живи мя, и сохраню свидения уст Твоих. Во веки Господи, слово Твое пребывает на небеси. В род и род истина Твоя. Основал еси землю и пребывает. Учинением Твоим пребывает день, яко всяческая работна Тебе. Яко аще не закон Твой поучение мое есть, тогда убо погибл бых во смирении моем. Во веки не забуду оправдании Твоих, яко в них живил мя еси.

Твой есмь аз спаси мя, яко оправдании Твоих взысках. Мене ждаша грешницы, погубити мя. Свидения Твоя разумех. Всякия кончины видех конец, широка заповедь Твоя зело. Коль возлюбих закон Твой Господи, весь день поучение мое есть. Паче враг моих умудрил мя еси заповедию Твоею, яко в век моя есть. Паче всех учащих мя разумех, яко свидения Твоя поучение мое есть. Паче старец разумех, яко заповеди Твоя взысках. От всякаго пути лукава, возбраних ногам моим, яко да сохраню словеса Твоя. От судеб Твоих не удалихся, яко Ты законоположил ми еси. Коль сладка гортани моему словеса Твоя; паче меда устом моим. От заповедей Твоих разумех, сего ради возненавидех всяк путь неправды. Светильник ногам моим закон Твой, и свет стезям моим. Кляхся и поставих, сохранити судьбы правды Твоея. Смирихся до зела Господи, живи мя по словеси Твоему. Вольная уст моих благоволи же Господи, и судьбам Твоим научи мя. Душа моя в руку Твоею выну, и закона Твоего не забых. Положиша грешницы сеть мне, и от заповедей Твоих не заблудих. Наследовах свидения Твоя в век, яко радование сердца моего суть. Обратих сердце мое сотворити оправдания Твоя, в век за воздаяние. Законопреступныя возненавидех, закон же Твой возлюбих. Помощник мой и заступник мой еси Ты, на словеса Твоя уповах. Уклонитеся от мене лукавнующии, и испытаю заповеди Бога моего. Заступи мя по словеси Твоему, и жив буду, и не посрами мене от чаяния моего. Помози ми и спасуся, и поучуся во оправданиих Твоих выну. Уничижил еси вся отступающия от оправдании Твоих, яко неправедно помышление их. Преступающия непщевах вся грешныя земли, сего ради возлюбих свидения Твоя. Пригвозди от страха Твоего плоти моя, от судеб бо Твоих убояхся. Сотворих суд и правду, не предаждь мене обидящим мя. Восприими раба Твоего во благо, да не оклеветают мене гордии. Очи мои исчезосте во спасение Твое, и в слово правды Твоея. Сотвори с рабом Твоим по милости Твоей, и судьбам Твоим научи мя. Раб Твой есмь аз, вразуми мя, и научуся свидением Твоим. Время сотворити Господеви, разориша закон Твой. Сего ради возлюбих заповеди Твоя, паче злата и топазия. Сего ради ко всем заповедем Твоим направляхся, всяк путь неправды возненавидех. Дивна свидения Твоя, сего ради испытает я душа моя. Явление словес Твоих просвещает и вразумляет младенца. Уста моя отверзох и превлекох дух, яко заповеди Твоя желах.

Слава, и ныне . Аллилуия, Аллилуия, слава Тебе Боже (трижды) . Господи помилуй (трижды) . Слава, и ныне .

Призри на мя и помилуй мя, по суду любящих имя Твое. Стопы моя направи по словеси Твоему, и да не одолеет ми всяко беззаконие. Избави мя от клеветы человеческия, и сохраню заповеди Твоя. Лице Твое просвети на раба Твоего, и научи мя оправданием Твоим. Исходища водная изведосте очи мои, понеже не сохраних закон Твой. Праведен еси Господи, и прави суди Твои. Заповеда правду свидения Твоя, и истину зело. Истаяла мя есть жалость Твоя, яко забыша словеса Твоя врази мои. Разжжено слово Твое зело, и раб Твой возлюби е. Юноша аз есмь и уничижен, оправдании Твоих не забых. Правда Твоя правда в век, и закон Твой истина. Скорби и нужды обретоша мя, заповеди Твоя поучение мое. Правда свидения Твоя в век, вразуми мя и жив буду. Возвах всем сердцем моим, услыши мя Господи, оправдании Твоих взыщу. Возвах Ти, спаси мя и сохраню свидения Твоя. Предварих в безгодии и возвах, на словеса Твоя уповах. Предваристе очи мои ко утру, поучитися словесем Твоим. Глас мой услыши Господи, по милости Твоей и по судбе Твоей живи мя. Приближиша гонящии мя беззаконие, от закона же Твоего удалишася. Близ еси Ты Господи, и вси путие Твои истина. Исперва познах от свидении Твоих, яко в век основал я еси. Виждь смирение мое, и изми мя, яко закона Твоего не забых. Суди суд мой, и избави мя, по словеси Твоему живи мя. Далече от грешник спасение, яко оправдании Твоих не взыскаша. Щедроты Твоя многи Господи, по судбе Твоей живи мя. Мнози изгонящии мя и стужающии ми, от свидении Твоих не уклонихся. Видех неразумевающия, и истаях, яко словес Твоих не сохраниша. Виждь, яко заповеди Твоя возлюбих Господи, по милости Твоей живи мя. Начало словес Твоих истина, и в век вся судбы правды Твоея. Князи погнаша мя туне, и от словес Твоих устрашися сердце мое. Возрадуюся аз о словесех Твоих, яко обретаяи корысть многу. Неправду возненавидех, и омерзе ми, закон же Твой возлюбих. Седмицею днем хвалих Тя, о судьбах правды Твоея. Мир мног любящим закон Твой, и несть им соблазны. Чаях спасение Твое Господи, и заповеди Твоя возлюбих. Сохрани душа моя свидения Твоя, и возлюби я зело. Сохраних заповеди Твоя, и свидения Твоя, яко вси путие мои пред Тобою, Господи. Да приближится молитва моя пред Тя Господи, по словеси Твоему вразуми мя. Да внидет прошение мое пред Тя Господи, по словеси Твоему избави мя. Отрыгнут устне мои пение, егда научиши мя оправданием Твоим. Провещает язык мой словеса Твоя, яко вся заповеди Твоя правда. Буди рука Твоя спасти мя, яко заповеди Твоя изволих. Вожделех спасение Твое Господи, и закон Твой поучение мое есть. Жива будет душа моя и восхвалит Тя, и судьбы Твоя помогут мне. Заблудих, яко овча погибшее, взыщи раба Твоего, яко заповеди Твоя не забых.

Слава, и ныне , без Аллилуии.

Таже, исповедание православныя веры. Верую во единаго Бога… Трисвятое . И по Отче наш…

Тропари сия, глас 8: />

Се Жених грядет в полунощи, и блажен раб, его же обрящет бдяща. Недостоин же паки, его же обрящет ленящася. Блюди убо душе моя, да не сном отяготишися и да не смерти предана будеши, и царствия вне затворишися, но воспряни зовущи: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицы ради, помилуй нас.

Слава: День он страшныи помышляющи, душе моя побди, вжигающи свещу свою, и маслом просвещающи, не веси бо когда приидет к тебе глас глаголющии: се Жених. Блюди убо, душе моя, да не воздремлеши, и пребудеши вне толкущи, яко пять дев; но бодрено побди, яко да усрящеши Христа милостива, и даст ти чертог божественыя славы Своея.

И ныне: Тебе необоримую стену имуще вернии, и спасения утвержение, Богородице Дево молим: сопротивных советы разори и людей Своих печаль на радость преложи. Мир Свой умири и православных утверди, и о смирении мира молися, яко Ты еси Богородице, упование наше. Господи помилуй 40 .

Таже молитва Великаго Василия: Иже на всяко время, и на всяк час, на небеси и на земли, покланяемыи и славимыи, Боже Благии, долготерпеливе и многомилостиве; Иже праведники любя и грешных милуя; Иже всех зовыи ко спасению, обещания ради будущих благ; сам Господи, приими молитвы наша в час сий, и в благости исправи живот наш, к заповедем Твоим. Душа наша освяти, и телеса очисти, помышления исправи, и мысли очисти, разум уцеломудри и истрезви, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, и душевных страстей, и огради нас святыми ангелы Твоими, яко да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем во единство веры, и в разум неприкосновенныя Ти славы, яко благословен еси во веки, аминь.

Таже, Господи помилуй (трижды) . Слава, и ныне .

Честнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем (поклон) . Именем Господним благослови, отче. За молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

Аще есть пост, или кроме поста, егда поем Аллилуия, и творим три поклоны великия, глаголюще молитву святаго Ефрема . Господи и Владыко животу моему, дух уныния, небрежения, сребролюбия и празднословия, отжени от мене (поклон) . Дух же целомудрия, смирения, терпения и любве, даруй ми рабу Твоему (поклон) . Ей, Господи Царю, даждь ми зрети моя согрешения, и еже не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки, аминь (поклон) .

И прочих поклонов 12, глаголюще в себе: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй мя грешнаго (дважды с поклонами) .

Боже, милостив буди мне грешному (поклон) .

Боже, очисти грехи моя и помилуй мя (поклон) .

Создавыи мя Господи, помилуй (поклон) .

Без числа согреших Господи, прости мя (поклон) .

И паки скончав поклоны, глаголем молитву всю выше писаную: Господи, и Владыко животу моему… И поклон един.

И по изглаголании молитвы, или по Честнейшую херувим, глаголем сию молитву Великаго Василия: Владыко Боже, Отче Вседержителю, и Господи Сыне Единородныи Исусе Христе, и Святыи Душе, едино Божество, и едина сила, помилуй мя грешнаго, и ими же веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего, яко благословен еси во веки, аминь.

Таже, Приидите, поклонимся… (трижды) . И поклоны три.

Псалом 120 />

Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняи тя. Се не воздремлет, ни уснет храняи Израиля. Господь сохранит тя, Господь покров Твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ни луна нощию, Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое, и исхождение твое от ныне и до века.

Псалом 133 />

Се ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего. В нощех воздежите руки ваша во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивыи небо и землю.

Слава, и ныне . Трисвятое , и поклоны три. По Отче наш… тропари сия: Помяни Господи, яко благ, рабы Своя, и елика в житии сем согрешиша, прости. Никтоже бо без греха, токмо Ты могии преставленым дати покой. Иже глубинами мудрости, человеколюбне вся строя, и еже на пользу всем подавая, едине Содетелю, покой Господи, душа усопших раб Своих, на Тя бо упование возложиша, Творца и Зиждителя и Бога нашего.

Слава: Со святыми покой, Христе, душа раб Своих, идеже несть болезни, ни печали, ни воздыхания, но жизнь вечная.

И ныне, Богородичен: Блажим, Тя вси роди, Богородице Дево, в Тя бо невместимыи Христос Бог наш, вместитися изволи, блажени есмы и мы помощницу Тя имуще, день бо и нощь молишися о нас, и державы царствия Твоими молитвами утвержаются. Тем благодаряще вопием Ти: радуися, Обрадованная, Господь с Тобою.

Господи помилуй 12 .

Таже, молитву сию: Помяни Господи, иже в надежи воскресения, и жизни вечныя, усопшия отцы и братию нашу, и всех иже во благочестивей вере скончавшихся, и прости им всяко согрешение, вольное же и невольное, словом и делом, и помышлением согрешенное ими и всели их в места светла, в места прохладна, в места покойна, отнюдуже отбеже всяка болезнь, и печаль и воздыхание, идеже присещает свет лица Твоего, и веселит вся иже от века святыя Твоя. И даруй им царствие Твое, и причастие неизреченных и вечных Твоих благ, и Твоея безконечныя, и блаженныя жизни наслаждение. Ты бо еси воскресение и живот и покой усопшим рабом Твоим, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Ти Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животворящим Ти Духом, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Таже, Слава, и ныне . Господи помилуй (дважды) . Господи благослови.

И отпуст: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец, аминь.

И прощение: Ослаби, остави, отпусти Боже, согрешения наша, вольная и невольная, яже в слове и в деле, и яже в ведении и не в ведении, яже во уме и в помышлении, яже во дни в нощи, вся ми прости, яко Благ и Человеколюбец, аминь.

И молитва с поклонами: Ненавидящих и обидящих нас прости, Господи Человеколюбче. Благотоворящим благо сотвори, братиям и всем сродником нашим, иже и уединившимся, даруй им вся, яже ко спасению прошения и живот вечныи (поклон) .

В болезнех сущия посети и исцели, в темницах сущия свободи, по водам плавающим Правитель буди и иже в путех шествующим исправи и поспеши (поклон) .

Помяни Господи, и плененныя братию нашу, единоверных православныя веры, и избави их всякаго злаго обстояния (поклон) .

Помилуй Господи, давших нам милостыню и заповедавших нам, недостойным, молитися о них, прости их и помилуй (поклон) .

Помяни Господи, прежде отшедшия отцы и братию нашу и всели их, идеже присещает свет лица Твоего (поклон) .

Помяни Господи, и нашу худость и убожество, и просвети наш ум светом разума святаго Евангелия Твоего, и настави нас на стезю заповедей Твоих, молитвами Пречистыя Твоея Матере и всех святых Твоих, аминь (поклон) .

Господи помилуй (трижды) ,

и обычные исходные поклоны.

10. Полунощница

В полночь или вообще ночью, до начала утрени, полагается совершать богослужение, которое называется «полунощницей». Полунощница бывает трех видов: вседневная, совершаемая в дни будничные от понедельника до пятницы, субботняя и воскресная. Вседневная и субботняя продолжительнее и состоят каждая из двух частей; воскресная состоит лишь из одной части.

На воскресной полунощнице молитва: «Всемогущая и Животворящая Святая Троице», отпуст малый, обычное прощение.

Следует вторая часть полунощницы (повседневной и субботней) из псалмов 120 «Возведох очи мои в горы…» и 133 псалом «Се ныне благословите…» Трисвятое по «Отче наш», заупокойные тропари и заупокойная молитва «Помяни, Господи…»

Все три полунощницы заканчиваются малым отпустом, обычным прощением и особой ектенией, такой же, как бывает в конце повечерия. По афонскому уставу, в конце вседневной и субботней полунощницы поются тропари: «Помилуй нас, Господи, помилуй нас!» Слава: «Господи, помилуй нас », И ныне: «Милосердия двери отверзи нам …», и произносится ектения, состоящая из двух прошений: «Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей », на которое поется «Господи, помилуй» трижды, и «Еще молимся о еже сохранитися святей обители сей и граду сему …» на которое поется «Господи, помилуй » 40 раз, после чего возглас: «Услыши ны, Боже, Спасителю наш » а затем уже «Слава Тебе, Христе Боже, упование наше …» и отпуст с обычным прощением.

Назначение полунощницы, по объяснению «Известия Учительного», в том, чтобы: 1. Напомнить верующим, как Господь наш, в полунощи идый к вольней страсти, в вертограде, в таком подвизе бе прилежно моляся, яко поту Его быти, яко капли крове каплющие на землю; 2. Побудить верующих быть всегда готовыми ко дню последнего Страшного суда, который может придти, как жених в полунощи; 3. Научить верующих подражать бдению Ангелов, неусыпно поющих: «Свят, свят, свят!»

От среды Страстной седмицы до недели Фоминой устав указывает в монастырях совершать полунощницу не в храме, а по келиям.

В дни праздничные, как напр. 9 сентября, 26 декабря, 7 января, в понедельник Св. Духа, в отдание Пасхи, указано по первом Трисвятом, вместо «Се Жених грядет в полунощи», петь тропарь праздника, а по втором Трисвятом, вместо заупокойных тропарей кондак праздника. И тогда заупокойная молитва «Помяни, Господи, в надежде воскресения» не глаголется (см. в Типиконе последование сих дней).

Из книги Толковый Типикон. Часть I автора Скабалланович Михаил

Полунощница и утреня вдовиц по «Завещанию» Назначая для всякой степени клира свою службу, частнее - свою утреню, «Завещание» дает особый чин такой утрени и для вдовиц, главных {с. 91} представительниц («пресвитеров») женского церковнослужения, а вместе и аскетизма той

Из книги Служебник автора Адаменко Василий Иванович

СУББОТНЯЯ ПОЛУНОЩНИЦА. Обычное начало по «Приидите, поклонимся…«50 псалом и 9 кафизма или 64, 65, 66, 67, 68 и 69 псалмы. Символ веры и Трисвятое по «Отче наш..» и тропари, гл. 2: «Несозданное Существо, Создатель всего мира, открой наши уста, чтобы возвестить Твою хвалу, восклицая:

Из книги Литургика автора (Таушев) Аверкий

ВОСКРЕСНАЯ ПОЛУНОЩНИЦА. После обычною начала, 50 псалом, троичный канон порядковою гласа (см. правило к Св. Причащению) и троичные стихи.1. Достойно славить Тебя, Истинного Бога–Слова, пред Которым трепещут и Которого страшатся Херувимы и славословят небесные Силы. 2.

Из книги автора

10. Полунощница В полночь или вообще ночью, до начала утрени, полагается совершать богослужение, которое называется «полунощницей». Полунощница бывает трех видов: вседневная, совершаемая в дни будничные от понедельника до пятницы, субботняя и воскресная. Вседневная и

Из книги автора

Полунощница Это служба, которая менее всего подвергается изменениям Великим постом. Единственное отличие великопостной Полунощницы от обычной это то, что после молитвы «Иже на всякое время» и возгласа иерея: «Боже, ущедри ны…» иереем произносится перед царскими

Совершается в полночь или во всякий час ночи до утра. Посвящена грядущим пришествию Господа Иисуса Христа и Страшному суду . В современной приходской практике обычно не совершается; в монастырях Русской Церкви обычно бывает рано утром.

По мнению толкователей, полунощница установлена, во-первых, с тем, чтобы напомнить верующим молитвенный полуночный подвиг Иисуса Христа пред отшествием Его на вольные страдания (моление о чаше - Мф. ; Мк. ; Лк. ); во-вторых, для постоянного напоминания о дне второго пришествия Христова, которое, по общему верованию церкви, основанному на притче Спасителя о десяти девах (Мф. ), имеет быть в полночь; в-третьих, наконец, для призыва верующих и в полночь к подражанию ангелам, немолчно прославляющим Господа.

Бывает вседневная, субботняя и воскресная. Вседневная полунощница состоит из чтения покаянного псалма (50-го), псалма 118-го , изображающего блаженство людей непорочных, Символа веры , песни Се жених грядет в полунощи (см. Великий понедельник), псалмов 120-го и 133-го и тропарей покойных .

Субботняя полунощница отличается тропарями; вместо 118-го псалма читается 9-я кафизма .

Воскресная полунощница состоит только из первой части, отличается ипакоями вместо тропарей, каноном вместо 118-го псалма, молитвой Троице - вместо Символа веры.

Архиепископ Фессалоникийский Симеон описывает полунощницу следующим образом :

Литература

[Переиздание]. - М .: Издательский совет Русской Православной Церкви, 2008. - (Серия «Литургическая библиотека»). - ISBN 978-5-94625-295-9 - Репринт 7-го изд. (СПб.: Синодальная типография, 1907)
  • П. Лебедев. Наука о богослужении православной церкви. - М., .

Ссылки

  • Полунощница вседневная (современный (РПЦ) церковнославянский перевод).

Примечания



Wikimedia Foundation . 2010 .

Синонимы :

Смотреть что такое "Полунощница" в других словарях:

    - (греч. mesonyktikos), в византийском обряде (см. ВИЗАНТИЙСКИЙ ОБРЯД) богослужение (см. БОГОСЛУЖЕНИЕ в христианстве) суточного круга, которое совершается в полночь или в любой час ночи до наступления утра. По мнению толкователей, Полунощница… … Энциклопедический словарь

    Особая церковная служба в полночь, до утрени (Даль, пола) См … Словарь синонимов

    Полунощница - чинопоследование, совершаемое обычно в полночь. Полунощница посвящена грядущему пришествию Господа и Страшному суду. Различается вседневная, субботняя и воскресная. В настоящей приходской практике полунощница почти не совершается … Православие. Словарь-справочник

    Полунощница - одно из самых поздних по времени богослужений, которое принято совершать в полночь. Посвящается Страшному Суду и будущему пришествию Господа. Полунощница бывает вседневной, воскресной и субботней. В наши дни в приходских храмах ее служат… … Православная энциклопедия

    - (μεσονύκτικός) так называется церковная служба, которая совершается в полночь и во всякий час ночи до утра. Во время гонений ночное время было самое безопасное для богослужения. Вместе с тем церковь всегда имела в виду, что полночь есть время по… … Энциклопедический словарь Ф.А. Брокгауза и И.А. Ефрона

    I ж. устар. то же, что полуночница I II ж. устар. 1. Одно из вечерних богослужений православной церкви. 2. Молитвы, читаемые во время такого богослужения. Толковый словарь Ефремовой. Т. Ф. Ефремова. 20 … Современный толковый словарь русского языка Ефремовой

    См.: СУТОЧНЫЙ КРУГ БОГОСЛУЖЕНИЙ.

В состав утреннего богослужения входят полунощница, утреня и 1-й час.

Полунощницей называется церковная служба, совершаемая в полночь или в любой час ночи до утра. Обычай освящать богослужением полночь и ночное время вообще основывается на примере Господа Иисуса Христа (Мф. 26, 30; Лк. 6, 12), Которому подражали и апостолы (Деян. 16, 25), и их современники-христиане (1 Кор. 14, 26; Кол. 3, 16). Особенно широко он распространился в первые века, во время гонений на христиан, так как ночное время было наименее опасным для совершения богослужений. Кроме того, Святая Церковь всегда считала, что для обращения с молитвой к Богу и для размышлений о грехах и исправлении их ночь наиболее благословенна. Об этом говорится во Втором послании святого Василия Великого к святому Григорию Богослову († 389).

По мнению толкователей богослужения, полунощницу Святая Церковь установила, чтобы напомнить верующим о полунощном молитвенном подвиге Христа Спасителя пред Его крестными страданиями, для напоминания о дне Второго пришествия Сына Божия и последующих за ним воскресении мертвых и последнем суде, так как, по верованию Церкви, основанному на евангельской притче о десяти девах, оно совершится в полночь, а также чтобы призвать всех верующих, в подражание ангелам, постоянно, в том числе и в ночные часы, прославлять Господа.

Полунощницы бывают вседневная, субботняя и воскресная. Все они совершаются в согласовании со днем седмицы и указаниями Устава. Полунощница не правится, если совершается всенощное бдение, а также в некоторых других случаях, оговоренных Уставом. В монастырях она иногда совершается келейно.

Устав о полунощницах находится в Часослове, Следованной Псалтири и Типиконе.

Утреня получила свое наименование от времени совершения. По содержанию она подразделяется на три части, из которых в первой христиане исповедуют свои грехи и испрашивают милости Божией на предстоящий день, во второй – прославляют лиц или события соответственно воспоминаниям церковного дня, а в третьей – славословят Самого Господа Иисуса Христа.

Освящать утро дня соответствующими времени молитвословиями и песнопениями – обычай очень древний. Евсевий, епископ Кесарийский (IV в.), называет издревле установленными и сложенными псалмы и песни, которыми прославляется Божество Иисуса Христа на утреннем богослужении. Святой Василий Великий упоминает о способе стихословия псалмов, отличая их от молитв и покаянного псалма. Основное содержание утреннего богослужения составляли хвалебные псалмы, а поэтому и служба называлась чином хвалений. Указание на употребление на утрене великого славословия находится в Апостольских постановлениях и у святого Афанасия Великого, архиепископа Александрийского (298-373). По мере развития христианских песнопений умножился и обогатился и состав утреннего богослужения. Особенно замечательны каноны святого Иоанна Дамаскина (VII-VIII).

Утреня бывает: непраздничная, без полиелея и великого славословия, когда оно читается, а не поется; праздничная утреня с полиелеем и великим славословием, то есть когда оно поется, а не читается, и утреня пасхальная.

На непраздничной утрени после шестопсалмия поется «Бог Господь» или «Аллилуиа». В Уставе часто встречаются указания «егда поется «Бог Господь» и «егда поется «Аллилуиа», а также «Аллилуиа или тропарь»: предписание петь «Аллилуиа» указывает на скорбность и покаянность церковной службы, а предписание петь «Бог Господь» на торжественность и радость.

Устав непраздничной утрени находится в Служебнике, Часослове, Типиконе, а праздничной в некоторых изданиях Служебника, Часослова, Следованной Псалтири, в Октоихе и Типиконе.

Служба первого часа по времени соответствует 7-9 часам утра, когда Иисус Христос был приведен от Каиафы к Пилату и осужден на смерть. Под названием утренняя молитва, или молитва на рассвете, она упоминается в Апостольских постановлениях (Кн. VIII, 4) и святым Василием Великим.

По Уставу 1-й час совершается, как правило, в храме, иногда в притворе. В храме 1-й час совершается в седмичные непраздничные дни, в среду и пяток Сырной седмицы и во Святую Четыредесятницу. Исхождение в притвор и в эти дни бывает после 1-го часа.

В притворе 1-й час совершается в дни воскресные, в праздники, когда Устав или прямо назначает совершать бдение, или замечает, что совершается бдение, «аще изволит настоятель», и в великие Господние и Богородичные праздники, в какие бы дни они ни случались.